Momenteel hanteert Honda een indeling van de krachtbron waar zowel de turbine als de compressor middenin de motor worden gehuisvest. Naar verluidt willen ze vanaf volgend jaar overstappen naar de indeling die ook Mercedes gebruikt, waarbij de compressor aan de voorkant en de turbine aan de achterkant van de motor worden geplaatst, waardoor meer ruimte overblijft voor de turbo. Hoofd van Honda’s Formule 1-project Yusuke Hasegawa tempert vooralsnog de verwachtingen. “Het is moeilijk te realiseren. Daarom hebben Ferrari en Renault het ook niet in gebruik, en daarom weet ik niet of wij het wel kunnen.” Hasegawa gelooft er echter wel in dat het gat naar Mercedes gedicht kan worden, ongeacht welke indeling van de krachtbron in gebruik is. “Ik zou graag aan het seizoen beginnen op hetzelfde niveau als Mercedes. Dat is ons eerste doel, ondanks het feit dat het moeilijk is om de grootte, het gewicht, het zwaartepunt en de betrouwbaarheid, op hetzelfde niveau te krijgen.” Alonso
Fernando Alonso blijft nog altijd onverminderd optimistisch. “We gaan de juiste richting op. Zowel op het gebied van het rijden en de concurrentiepositie, als mijn aspiraties om nog een derde keer wereldkampioen te worden. Voor die aspiraties moet je of in een Mercedes, of in een McLaren-Honda rijden. Dat is mijn mening en mijn gevoel.” Of die dag nog op tijd aanbreekt is nog maar de vraag. Alonso is inmiddels alweer 35 jaar oud, al denkt hij zelf nog geruime tijd mee te kunnen op dit niveau. De vraag is eerder of de Spanjaard nog de motivatie kan opbrengen om zijn Formule 1-carrière te vervolgen. Meerdere malen heeft hij zich negatief uitgelaten over de huidige staat van de Formule 1, met name het gemak waarmee de auto’s te besturen zijn. Zijn toekomst hangt dan ook af van de auto’s in 2017, waarmee hij hoopt het plezier dankzij de nieuwe reglementen te hervinden.