Vanwege de gridstraffen die Fernando Alonso en Jenson Button zondag moeten inlossen, deed McLaren voor spek en bonen mee aan de kwalificatie. De race wordt daarbij ook een veredelde test voor het team.

Alonso heeft in Oostenrijk de beschikking over een verbeterde MP4-30, terwijl Button het met een oudere specificatie van de McLaren moet doen. Veel verschil zat er niet tussen de twee, slechts anderhalve tiende, al bracht dat Alonso Q2 en P15, en Button een exit in Q1 met een zeventiende tijd.

Aangezien de beide McLaren-coureurs een groot aantal motoronderdelen hebben vervangen, dienen ze allebei 25 startplekken in te leveren. Vanaf de posities waarop ze zich gekwalificeerd hebben, is dat niet mogelijk, dus de twee moeten achteraan starten en ook in de race nog straffen inlossen.

“Dit resultaat doet er dan ook totaal niet toe”, verklaart Alonso tegenover Motorsport.com. “We staan zondag immers toch op de laatste rij door de straffen, dus het had ook niets uitgemaakt als we bijvoorbeeld twaalfde en dertiende waren geweest.”

Door de penalties – en het gebrek aan topsnelheid van de Honda-motor, terwijl dat juist zo belangrijk is op de Red Bull Ring – wordt het in de race voor McLaren weer een kwestie van achter het veld aan jagen, dan wel hobbelen, erkent Alonso: “Dus dit weekend draait eigenlijk om testwerk.”

“We kunnen wel boos en gefrustreerd lopen doen, maar we hebben er veel meer aan hier gewoon zoveel mogelijk te leren. Vooral over de updates waar ik mee rij, en die volgens mij absoluut voor een stap vooruit zorgen. Dat die updates goed werken, is voor dit weekend het belangrijkste.”

Button
Button kan kort zijn over hoe het hem vergaat in Oostenrijk: “Dit is niet mijn weekend.” Ondanks alle tegenslag, heeft hij echter plezier beleefd aan de kwalificatie. “Het was leuk om op de opdrogende baan te rijden. Het ging ook best wel lekker toen het nog tricky en behoorlijk nat was, maar naarmate het droger werd en andere mensen hun zaakjes beter op orde kregen, kon ik er niet meer uithalen dan waar de auto me toe in staat stelde.”

“Als het de hele kwalificatie lang nat was geweest, hadden we misschien mee kunnen doen om Q3. Nu was ik echter de eerste die aan het eind van Q1 onder de vlag door kwam, waardoor de rest op een steeds droger wordende baan nog tijd had om extra tijdwinst te boeken”, aldus Button.