Mercedes zou voor haar 2018-auto een voorbeeld willen nemen aan Red Bulls recente ontwerpen wat betreft de rijhoogte van de bolide, om het gedrag van haar auto zodoende voorspelbaarder te maken.

De Mercedes W08 bleek dit jaar goed genoeg voor de vierde constructeurstitel voor het Duits-Engelse team en om Lewis Hamilton aan de wereldtitel te helpen, maar werd door Mercedes toch als ‘diva’ omschreven.

De bolide was niet altijd even makkelijk af te stellen, deed het niet bijster goed op de trage en bochtige circuits in Monaco, Hongarije en Singapore en sprong ook niet altijd even goed met de banden om.

Hamilton had het zodoende in het begin van het jaar soms aan de stok met de auto, terwijl teamgenoot Valtteri Bottas worstelde in de tweede seizoenshelft, na enkele aanpassingen aan de W08 die niet goed voor hem uitpakten.

Mercedes zou daarom nu voor inspiratie naar Red Bull kijken, zo bericht Autosport, vooral wat betreft hoe dat team al jaren met auto’s rijdt die behoorlijk veel rake hebben.

Rake is de van voor naar achter waar te nemen hellingshoek van een auto, waarbij de rijhoogte achter opvallend hoger is dan voor. Dit komt de luchtstroom onder de auto en naar de diffusor ten goede.

Het concept van rake is niet nieuw. Red Bull rijdt bijvoorbeeld sinds 2010 al met opvallend veel rake, aangezien dat de destijds zeer veel downforce opleverende geblazen diffusor hielp.

De (door uitlaatgasssen) geblazen diffusor is eind 2011 in de ban gedaan, maar teams doen nog altijd hun best het effect na te bootsen. Behalve Red Bull rijden ook Force India, Renault en McLaren met veel rake.

Autosport meldt nu te hebben waargenomen dat Mercedes in Brazilië aanpassingen aan de wielophanging reed die kunnen duiden op zo’n concept. Mercedes gaf eerder aan in de slotraces alvast ideeën voor 2018 te willen testen.

Ideeën van andere teams overnemen, is gemeengoed in de Formule 1. Eerder dit jaar merkte Ferrari’s Sebastian Vettel op dat Red Bulls barge boards na een update wel erg op die van Ferrari leken. “Maar dan blauw.”