De nauwe relatie die rivaal Ferrari sinds eind 2017 met klantenteam Sauber onderhoudt, is volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff zowel ‘gevaarlijk’ als iets om ook zelf te overwegen.

Sauber werkt vanaf 2018 nauwer samen met Ferrari, en krijgt Alfa Romeo als titelsponsor. Foto: Sauber.

Sauber gebruikt al jaren Ferrari-motoren, maar heeft de banden met het Italiaanse topteam aangehaald door een titelsponsordeal met Alfa Romeo, wat net als Ferrari onderdeel is van de Fiat Chrysler Automobiles-familie.

Als onderdeel daarvan rijdt Ferrari-junior Charles Leclerc in 2018 voor Sauber, terwijl verdere technische samenwerking tussen de merken en teams evenmin uitgesloten is. Behalve dat Ferrari mogelijk meer met Sauber gaat werken, is het ook al een belangrijke technische partner van het team van Haas.

“Ik vind het erg slim”, zegt Wolff in gesprek met ESPNF1 over deze relaties tussen Ferrari en de twee kleinere teams. “De relatie met Haas heeft zowel Ferrari als Haas geholpen, terwijl ze nu met Sauber iets visionairs doen”, meent Wolff zelfs.

“Bij Sauber zit met teambaas Frédéric Vasseur namelijk iemand die de business van binnen en buiten kent, dus het is een alliantie die gevaarlijk voor ons kan zijn”, denkt Wolff, die niet uitsluit dat Mercedes ook nauwer moet samenwerken met een ander team: “Het is iets dat we overwegen.”

Een dergelijke relatie is volgens Wolff echter niet per se eenvoudig. “Want je moet ervoor zorgen dat het geen afleiding vormt voor je eigen team en organisatie.” Toch kleven er volgens Wolff veel voordelen aan, aangezien Mercedes ‘niet het enige team is met goede ideeën’.

Force India krijgt haar motor, versnellingsbak én pupil Esteban Ocon van Mercedes, maar daar houdt de relatie op.

Volgens Wolff zijn er dan ook gesprekken gaande al ‘is er nog niks rond of besloten’. Mercedes heeft momenteel twee motorklanten in de Formule 1: Force India en Williams, de nummers vier en vijf uit het WK van 2017. Bij Force India heeft het met Esteban Ocon al wel een protegé ondergebracht.

Van de drie topteams – Mercedes, Ferrari en Red Bull – is Mercedes de enige zonder nauwe (technische) samenwerking met één of meer andere teams. Ferrari heeft Haas en Sauber dus, terwijl Red Bull met Toro Rosso een compleet eigen juniorteam bezit.