Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft na afloop van de Grand Prix van Mexico laten weten dat het een reëel scenario was dat Lewis Hamilton uit zou vallen met een afgebroken ophanging. In de eerste bocht van de race verremde Hamilton zich en schoot hij rechtdoor over het gras, wat mogelijke schade opleverde.

Door de lock-up kreeg Hamilton te maken met een flatspot op zijn band, wat resulteerde in ernstige vibraties. “Hij zorgde voor een grote flatspot, en de vibratiemetingen waren vanaf het begin al behoorlijk angstaanjagend”, geeft Toto Wolff toe. “Simon, Paddy en ik hebben het gesprek over de radio gevoerd of we hem niet naar binnen moesten halen als veiligheidsmaatregel.”

“In elke andere race zouden we hem een pitstop hebben laten maken en de race verliezen, maar we hebben hem buiten gelaten om zijn kans op het kampioenschap in leven te houden”, verklaart Wolff. “Tijdens elke ronde en op elk lange stuk hielden we de vibraties in de gaten. We hebben iets eerder een pitstop gemaakt omdat de vibratiemetingen omhoog schoten en zijn ophanging makkelijk had kunnen afbreken.”

Het bleek het juiste besluit te zijn, want Hamilton kon de race gewoon uitrijden kwam ook nog eens als eerste over de streep. “Eerder dan dat hadden we hem niet naar binnen kunnen laten komen”, legt Wolff uit. “Alle andere opties hadden zijn race vernield. Het was niet comfortabel om in die situatie dat besluit te moeten nemen. We moesten het kampioenschap afwegen tegen het falen van de ophanging.”

Met nog twee resterende races op de kalender van dit seizoen (in Brazilië en de seizoensafsluiter in Abu Dhabi), vindt Lewis Hamilton zichzelf nu nog altijd terug op de tweede positie in het kampioenschap, met een achterstand van 19 punten op Nico Rosberg. Rosberg zou daardoor al in Brazilië wereldkampioen kunnen worden door de race te winnen, ongeacht de finishpositie van zijn teamgenoot.