Mercedes streeft ernaar haar dominante positie volgend seizoen te behouden en werkt daarom aan enkele radicale concepten voor haar 2016-auto. Dat verklapt teambaas Toto Wolff.

In interview met ESPNF1 geeft Wolff aan dat Mercedes de dreiging van Ferrari serieus neemt en er rekening mee houdt dat de Scuderia in 2016 meer tegenstand zal bieden. Volgens Wolff is Ferrari onder meer op Mercedes ingelopen omdat ze met slimme vondsten is gekomen.

Mercedes overweegt daarom in 2016 met enkele baanbrekende concepten te komen, vertelt de Oostenrijker. “We zijn er nog niet helemaal uit wat we gaan doen, maar er worden zeker wat interessante ideeën uitgetekend op onze tekentafels en getest in onze windtunnel.”

Eén zo’n idee is de S-duct (foto), een hulpmiddel dat zowel de luchtstroom onder als boven het chassis reguleert. Mercedes heeft dit in Brazilië al getest. Aangezien het team al zeker is van de constructeurstitel en Lewis Hamilton de rijderstitel al heeft, kan het zich die luxe volgens Wolff permitteren.

“Het was een interessante test”, is het enige wat Wolff er over kwijt wil. In algemene zin erkent hij dat er risico’s aan kleven het met de W07 voor 2016 over de radicale boeg te gooien, maar voortborduren op het ontwerp van de succesvolle W06 van 2015 brengt volgens Wolff ook gevaren met zich mee.

“We zijn daarom continu aan het afwegen of we voor evolutie of revolutie moeten gaan”, vervolgt de teambaas, die herhaalt dat Mercedes er simpelweg ‘nog niet uit is’. “Daarom is het ook zo fijn dat we ons hier nu uitgebreid over kunnen buigen, met beide kampioenschappen al op zak.”