Mercedes heeft de FIA gevraagd de regels omtrent de samenwerking tussen teams en ‘derde partijen’ te verduidelijken. Reden hiervoor is bijvoorbeeld de nauwe relatie tussen Ferrari en Haas.

Eerder dit jaar kwam aan het licht dat rivaliserende teams vraagtekens hadden gezet bij de technische samenwerking tussen Ferrari en Haas, dat in 2016 haar entree in de sport maakt en daarom niet aan restricties voor het gebruik van de windtunnel en computersimulaties gebonden is.

Een omvangrijk updatepakket dat Ferrari al tijdens de Grand Prix van Spanje – de vijfde race van het jaar – introduceerde, zou volgens een aantal andere teams enkel geconstrueerd kunnen zijn doordat Ferrari met haar eigen testprogramma profiteert van ‘windtunneltijd’ die Haas bij haar inkoopt.

Naar aanleiding hiervan deed de FIA al eerder onderzoek naar de relatie tussen Ferrari en Haas, maar hierbij kwamen geen misstanden aan het licht. Mercedes heeft echter nog altijd vragen en de FIA heeft Mercedes nu doorverwezen naar de wedstrijdleiding voor de race van dit weekend in Abu Dhabi.

Wat Mercedes zich vooral afvraagt, is wat volgens de regels nou precies is toegestaan. Volgens Mercedes is dat niet duidelijk. Het team benadrukt daarbij in algemene zin antwoorden te zoeken en zich niet specifiek tegen een al bestaande samenwerking – zoals die tussen Ferrari en Haas – te keren.

De relatie tussen Ferrari en Haas is wél een zaak waarop veel van dezelfde vragen van toepassing zijn, zoals wanneer een (potentieel) nieuw team aan de regels gebonden is, maar ook hoeveel kennis, personeel en faciliteiten met derde partijen gedeeld mogen worden en welke restricties daarbij gelden.

Volgens Mercedes zorgt de onduidelijkheid in de regels ervoor dat de deur openstaat voor teams om uitgebreide samenwerkingen met derde partijen aan te gaan. “Wij weten dat andere teams dit nu overwegen en denken er zelf ook over na, dus we willen weten hoe het zit”, schrijft Mercedes.

De wedstrijdleiding heeft aangegeven dat het nog voor de race van zondag – die om 14:00 uur Nederlandse tijd begint – uitsluitsel wil geven. Teams die hun zegje willen doen, kunnen dat vandaag schriftelijk doen, terwijl de FIA vandaag ook nog een hoorzitting zal houden voor geïnteresseerde partijen.