Giancarlo Minardi, oud-eigenaar van het gelijknamige team van 1985 tot en met 2005, vindt dat de hedendaagse gang van zaken in de Formule 1 lijkt op die van de begin jaren negentig. Teams kijken alleen naar de korte termijn vanwege het aantrekken van paydrivers, zegt Minardi.

“We gaan terug naar de jaren negentig, waar de meest privéteams kozen voor rijke coureurs om het budget maar rond te krijgen”, aldus de Italiaan. “Coureurs met grote bedrijven achter zich of met een land dat zichzelf wil promoten, zijn vaak de redding van een team, dat door financiële problemen genoodzaakt is voor geld te kiezen. Maar dat gaat helaas ten koste van de kwaliteit.”

“Het geldt al lange tijd zo, maar de coureurs die de Formule 1 bereikten, konden altijd op financiële steun van familie of belangrijke bedrijven rekenen’, zegt Minardi. “Het komt nog maar zelden voor dat een coureur het in zijn eentje redt. Op de korte termijn is een paydriver een oplossing voor een team, maar op den duur schieten teams er weinig mee op.”

Volgens Minardi is het inperken van het aantal raceklasses onder de Formule 1 een goede stap. “Vroeger had je veel minder raceklasses, maar kon je wel zien welke coureurs het talent hadden. Als je ziet hoeveel teams in de GP2, GP3 en Formule Renault 3.5 vrije stoeltjes hebben, dan weet je dat ze op coureurs met geld aan het wachten zijn.”