Het huidige kostenbesparingsprogramma in de Formule 1 slaat volgens voormalig FIA-president Max Mosley nergens op: “Het is een schijnvertoning.”

Mosley maakte zich in zijn laatste jaren als FIA-voorzitter herhaaldelijk sterk voor budgetrestricties om de gelijkheid binnen de Formule 1 te bevorderen, maar kreeg de regels die hij in gedachten had nooit doorgevoerd, waarna de teams zelf met de minder strenge Resource Restriction Agreement (RRA) op de proppen kwamen.

Ook nu, na zijn aftreden bij de FIA, laat Mosley echter nog herhaaldelijk optekenen dat hij niet onder de indruk is van de 'bezuinigsmaatregelen' van de teams. Zo heeft hij eerder deze week ook in gesprek met Auto, Motor und Sport laten weten dat het hem steekt dat de teams de schijn ophouden te bezuinigen, terwijl dat volgens hem helemaal niet waar is: "Het effect van de RRA is minimaal", stelt hij. "Dat is ook precies waarom de teams het hebben goedgekeurd."

"Ik zal een voorbeeld geven", vervolgt Mosley. "Als je afspraken maakt om het aantal personeelsleden te beperken – bijvoorbeeld op honderd mensen – dan is het alsnog het team met het meeste geld dat de honderd beste mensen kan aannemen. De kleinere teams hebben dan alsnog geen kans, dus het werkt bij lange na niet zo goed als het aan banden leggen van de budgetten."

Volgens Mosley zit de Formule 1 dan ook dieper in de problemen dan de mensen binnen de sport zelf beseffen. "Zolang geld de belangrijkste factor blijft, verandert daar niets aan."

"Met teams als Red Bull en Ferrari kun je alleen maar concurreren als je zelf ook twee- tot driehonderd miljoen uitgeeft. Veel teams kunnen dergelijke bedragen echter bij lange na niet bij elkaar krijgen, terwijl het juist ontzettend belangrijk is voor de Formule 1 dat de onderlinge verschillen niet al te groot zijn en er ook telkens nieuwe teams bijkomen."

Waar het de nieuwe teams van 2010 betreft, is Mosley echter positief gestemd. "Ik had al wel verwacht dat ze – omder er geen budgetrestricties zijn – een moeilijk jaar zouden hebben, maar HRT, Lotus en Virgin hebben het desondanks een stuk beter gedaan dan andere nieuwe teams die zich in voorgaande seizoenen op de grid gemeld hebben."