De Motoren Werkgroep komt dinsdag 4 juli bijeen om samen met de internationale autosportbond FIA en rechtenhouder FOM te praten over de nieuwe motorformule voor de Formule 1. Naast de huidige motorleveranciers zijn ook Audi, Porsche, Alfa Romeo, Aston Martin en Ilmor aanwezig. 

Tijdens de bijeenkomst wordt vergaderd over de nieuwe motorformule in de periode na 2020. De motorleveranciers en autofabrikanten hadden tot 31 mei de tijd om hun voorstellen in te leveren. Daarna is FOM’s sportief directeur Ross Brawn ermee aan de slag gegaan om er één sluitende formule van te maken, waar alle teams zich in kunnen vinden.

Op dit moment is het meest waarschijnlijk dat de 1,6 liter V6-motoren blijven in de Formule 1, wat wel op de agenda staat is een discussie over de komst van een tweede turbo, om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Voor de energie hergebruikende systemen wordt geneigd naar één enkele standaard KERS. In plaats van de MGU-H, het systeem dat nu de warmte in de motor omzet in energie.

De vergadering opent de zoektocht naar de ideale motor, McLaren-teambaas Eric Boullier legt aan Motorsport Total uit hoe deze eruit moet zien: “Veel vermogen, veel volume en een geweldige rijbaarheid tegen een laag prijskaartje.” De complexiteit van de motor vormt volgens hem een grote drempel voor de eventuele nieuwkomers, net als de hoge kosten en het waardeloze geluid dat de motoren momenteel produceren. Boullier zou ook graag de huidige prestatieverschillen zien verkleinen.

Boullier (links), Horner en Marko (rechts) in overleg tijdens de GP van Brazilië.

Helmut Marko is het met Boullier eens: “Als we niet 50 pk maar 10 pk tekort komen ten opzichte van de sterkste motoren, dan kunnen we dat met de rest van de auto compenseren zoals we in het verleden gedaan hebben”, zegt de Red Bull-topman tegen Autorevue. Teambaas Christian Horner valt hem bij. “De coureurs moeten de belangrijkste factor zijn. Daarna komt pas het chassis, de motor en verder naar beneden op die lijst pas dingen als banden en brandstof.”

Horner benadrukt het belang van de bijeenkomst: “Er moeten belangrijke beslissingen voor de toekomst van de sport genomen worden. We zijn nu op een kruispunt beland, waarbij we de juiste keuze moeten maken. Het liefst zouden we de V12-motoren zien terugkeren, maar dat is voor de autofabrikanten gewoon niet haalbaar. Het is spijtig, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de ontwikkelingen in de automobielsector.”

De FIA moet eind van het jaar knopen doorhakken voor de nieuwe motorformule, zodat de fabrikanten voldoende tijd hebben om de motor te ontwikkelen.