De motorsoap omtrent Red Bull neemt steeds dramatischer vormen aan. In Sotsji gaat het over het ‘nee’ van Mercedes, de twijfel van Ferrari, een verzoening met Renault en Red Bulls dreigement om te stoppen.

De nieuwe aflevering van de motorsoap pakt op met de cliffhanger uit de vorige: als Red Bull geen competitieve motor kan krijgen voor 2016 – na achter de schermen met Renault te hebben gebroken – stopt het ermee en verdwijnen Red Bull Racing en Toro Rosso van de grid.

Red Bull kreeg wat dat betreft al een klap te verwerken met het ‘nee’ van Mercedes, dat in Sotsji nog maar eens wordt herhaald door Mercedes-motorsportchef Toto Wolff. Hij weigert daarbij de schurkenrol op zich te nemen: “Ik denk niet dat iemand het zo ziet. Ieder team is er zelf verantwoordelijk voor dat het een motordeal heeft”, zegt Wolff, waarbij hij benadrukt dat hij vindt dat Mercedes het netjes heeft gespeeld.

Ferrari leek lange tijd Red Bulls redder in nood, maar de eerdere twijfel zou stapsgewijs plaats hebben gemaakt voor een aanbod voor louter oude motoren, tot inmiddels een afzegging. Auto, Motor und Sport bericht althans dat Ferrari niet meer met Red Bull Racing in zee wil en alleen aan Toro Rosso wil leveren, waarbij het om 2015-motoren gaat. Prima voor Toro Rosso, volgens teambaas Franz Tost, maar niet goed genoeg voor Red Bull Racing. Volgens het aan Red Bull-gelieerde SpeedWeek zou Max Verstappen overigens een belangrijke bijrol spelen in de onderhandelingen met Ferrari. De Scuderia zou de Nederlandse coureur als ruilmiddel willen gebruiken, maar daar zou Red Bull dan weer niks voor voelen.

Na deze vermeende ontwikkeling, volgt een plottwist: Red Bull zou uit pure nood proberen zich te verzoenen met oude liefde Renault. De Fransen reageren echter met de mededeling dat ze daar niet warm voor lopen. Het steekt Renault dat het geen credits kreeg in de goede tijden, waarna Red Bull het de wind van voren gaf in de slechte tijden. Max Verstappen doet verdergaan met Renault tegenover De Telegraaf daarbij af als ‘niet de beste optie’, hetgeen Red Bull-coureur Daniel Ricciardo beaamt: “Dat heeft alleen zin als ze ons een motor geven waar we iets mee kunnen.” Vanuit een andere hoek van de paddock, gaat het over twijfel bij Renault over haar eigen toekomst, waardoor ook de overname van Lotus nog niet rond is.

Aangezien de geruchtenmolen in de Formule 1-wereld maar blijft draaien, komt zelfs het wilde gerucht naar buiten dat Red Bull-teambaas Christian Horner het team wel over wil nemen als eigenaar Dietrich Mateschitz ermee stopt. Maar ook dan moet de motorsituatie nog geregeld worden.

Met alle hoofdrolspelers continu in vergadering in Sotsji, ziet het er naar uit dat Red Bulls motorsoap de komende dagen nog wel wat nieuwe afleveringen zal krijgen. Of die weer dezelfde verhaallijn hebben of er een twist volgt, moet de tijd uitwijzen. Formule 1-baas Bernie Ecclestone geeft en passant alvast een interessant voorproefje door te stellen dat ‘alles geregeld wordt’. De belangrijkste vraag blijft daarbij of Red Bulls rol in de Formule 1 uitgespeeld is. Al kan het er wellicht hoop uit putten dat een polarisend personage in een soap ondanks veel drama nooit echt van het toneel verdwijnt.