Met nog zeven Grands Prix te gaan kunnen nog altijd vijf coureurs kampioen worden. De onderlinge marges zijn klein. McLaren verwacht dat dit nog wel even zo blijft.

Hoewel Red Bull dit seizoen over de snelste auto beschikt, waren het lange tijd Lewis Hamilton en Jenson Button die het WK aanvoerden. Enkele slechte optredens eerder deze zomer zorgden er echter voor dat McLaren op achterstand is geraakt.

De marges zijn nu nog klein, maar McLaren moet zich snel zien te herpakken om titelkandidaat te blijven. Managing director Jonathan Neale meldt via een teleconferentie met Britse media dat het team keihard werkt om de auto te verbeteren.

“Het is op dit moment erg spannend in het kampioenschap. Wie zijn zaakjes even niet op orde heeft, zakt meteen weg. Dat hebben wij in Hongarije ervaren. Het gat met Ferrari en Red Bull was erg groot”, analyseert Neale.

“Het gaat nu niet meer alleen om de pure snelheid van de auto, maar ook om de snelheid waarmee teams zichzelf weten te verbeteren. Gezien onze prestaties in Hongarije krijgen wij het zwaar op soortgelijke banen, maar we werken hard aan verbetering voor Singapore.”

Een nadeel voor McLaren is het testverbod dat gedurende het seizoen van kracht is. Gevolg is dat het steeds moeilijker wordt om de bolide ook daadwerkelijk te verbeteren. Innovaties kunnen niet langer vooraf worden getest.

“Daar komt bij dat de vrijheid van de teams de laatste jaren werd beperkt. Steeds minder onderdelen op de auto kunnen het verschil maken ten opzichte van de concurrentie”, stipt Neale aan. “De vloer, zijkant en vleugels van de auto's worden in verhouding steeds belangrijker. Hier hebben we ons als teams aan te houden. Het is niet langer mogelijk onze problemen 'af te kopen'.”