Newey dicht KERS een hoofdrol toe voor 2011
Volgens Adrian Newey, de technisch directeur van Red Bull, kan KERS komend seizoen een hoofdrol gaan spelen: “Al is het maar bij de start van een race.”
KERS – wat staat voor Kinetic Energy Recovery System – is een systeem dat energie 'opvangt' tijdens het remmen en vervolgens opslaat, waarna dit op een later moment gebruikt kan worden om tijdelijk extra vermogen te verkrijgen om bijvoorbeeld een inhaalactie uit te voeren.
Het systeem deed zijn intrede in 2009, maar verdween na één jaar alweer uit de Formule 1 omdat de teams in een gentlemen's agreement hadden afgesproken het in 2010 niet te gebruiken. In 2011 staat het iedereen echter weer vrij KERS te gebruiken, hetgeen betekent dat alle topteams dat in ieder geval ook zullen doen.
Als gevolg hiervan, zo voorspelt Newey, kan KERS een zeer belangrijke factor worden. Red Bull moet er dan ook hard aan trekken om het systeem goed aan de praat te krijgen, want de renstal van de energiedrankfabrikant heeft er in tegenstelling tot concurrenten als Ferrari en McLaren nog niet eerder mee geracet: "De auto die we in 2009 gebruikten was er wel voor geprepareerd en we hadden er ook mee getest, maar we besloten ons destijds op andere zaken te concentreren en het uiteindelijk niet tijdens de races te gebruiken", zegt Newey tegen Autosport.
"We moeten ons tijdens de aanstaande wintertests dan ook richten op het testen en ontwikkelen van KERS, zodat het ons gedurende het jaar van dienst kan zijn", verklaart Newey, die er rekening mee houdt dat Ferrari en McLaren mede dankzij KERS zeer sterk voor de dag zullen komen. "Wij moeten het dus ook goed werkend zien te krijgen, al is het maar om bij de start van een race op gelijke voet met ze te staan. In 2009 is namelijk wel gebleken dat KERS de coureurs die het gebruiken kan helpen om een bliksemstart te maken."
Het lastigste aspect van het gebruik van KERS is volgens Newey niet het systeem zelf, maar het inbouwen ervan in de auto. "Het is een uitdaging, want het is een omvangrijk systeem en je moet het in de auto zien te installeren zonder dat het de aerodynamica aantast, want anders doe je de voordelen die het oplevert alsnog teniet."
"We hebben onze auto, die een doorontwikkeling is van de RB5 en RB6, echter aangepast aan het nieuwe reglement en er tijdens het ontwerpen ook rekening mee gehouden dat we komend jaar niet zonder KERS kunnen", bezweert de technisch directeur, die besluit door te zeggen dat Red Bull tijdens de komende wintertests waarschijnlijk veel zal leren over zowel KERS als de andere zaken die op technisch vlak veranderd zijn, zoals bijvoorbeeld ook de nieuwe Pirelli-banden.