Mark Webber legde gisteren de eerste ronden af in de Red Bull RB8. Na afloop kwam technische directeur Adrian Newey met enkele interessante opmerkingen over de auto.

 

Newey benadrukt dat de auto nog veel gemeen heeft met de RB5 uit 2009, al is het ontwerp in de loop der tijd aangepast aan de verschillende reglementswijzigingen.

 

“De grootste uitdaging was de aanpassing van de positie van de uitlaat”, verklaart Newey. “Samen met de beperking van engine mapping, betekent dat in feite het einde van de geblazen diffusor, die we in 2010 hebben geïntroduceerd en vorig jaar verder hebben ontwikkeld.”

 

Newey erkent dat de geblazen diffusor centraal stond in het ontwerp van de RB7 en dat Red Bull daardoor wellicht voorsprong moet inboeten. “Anderen hebben de geblazen diffusor wellicht overgenomen, maar hadden hun auto daar niet omheen gebouwd”, stelt hij. “Daarom moeten wij misschien meer inleveren dan anderen. Natuurlijk hebben we geprobeerd het verlies te beperken, maar deze technologie zijn we kwijt.”

 

Een andere opvallende wijziging ten opzichte van vorig jaar is de neus van de auto. Newey had graag een mooiere neus ontworpen. “Maar het is het gevolg van de regelwijziging die de maximale hoogte van de neus heeft teruggebracht, terwijl de hoogte van het chassis niet is aangepast”, verklaart Newey.

 

“We hebben gekozen voor een hoge neus, net als de meeste andere teams. Dat heeft geresulteerd in deze merkwaardige knik. Teams die uit zijn gegaan van een lage neus hebben een vloeiendere lijn kunnen realiseren.”

 

Opvallend is dat Newey aangeeft dat de RB8 minder helt dan zijn voorganger. Vorig jaar was er ophef omdat de voorvleugel van Red Bull dichter bij de grond leek te komen dan die van andere teams. Het wegvallen van de geblazen diffusor brengt daar verandering in.

 

“De zeer bruikbare downforce aan de achterkant die we hadden met een hoge rijhoogte is nu zeker een stuk minder”, aldus Newey. “Daarom hebben we de auto op dat front moeten aanpassen.”

 

Ten slotte geeft Newey aan dat de afwijkende positie van de uitlaten op de RB8 weinig relevantie heeft. “Ik denk niet dat er veel gedaan kan worden met de uitlaten”, zegt hij. “In zo’n geval krijg je veel variatie, omdat er weinig voordeel uit te halen valt.”