“Wat voor anderen werkt, werkt niet per se voor ons.” Ja, er zijn andere auto’s die de aandacht hebben getrokken van Red Bulls technisch directeur Adrian Newey, maar hij heeft de eigen RB13 om te beginnen simpel gehouden.

Bewust, zo legt Newey uit in interview met Formula1.com. “Er zullen zeker nog wat nieuwe onderdelen op onze auto verschijnen, maar we wilden hem eerst clean en simpel houden, zodat we goed kunnen begrijpen hoe ‘ie het doet.”

“Ik vind het ook wel zo fijn op die manier met een auto aan de slag te gaan, voordat je er van alles op schroeft. Als je gelijk een enorm ingewikkelde auto neerzet, kan het gebeuren dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.”

Newey heeft de RB13 bewust ‘clean’ gehouden voor het begin van de tests.

Dat gezegd hebbende, noemt Newey de W08 van titelverdidger Mercedes wel een ‘ingewikkelde auto’. “Die springt er wat dat betreft echt uit.”

“Ferrari heeft verder sidepods die er complex uitzien”, stelt Newey, die erkent dat hij (nog voor de wintertests begonnen) niet direct aan de hand van foto’s kon uitmaken hoe die precies werken.

De technische chef van Red Bull noemt verder de STR12 van opleidingsteam Toro Rosso, die er uiterlijk wezenlijk anders uitziet, opvallend. Dit omdat deze een ‘hoge voorwielophanging’ met Mercedes deelt.

“Ik denk dat dit is om voor meer ruimte om de brake ducts te zorgen”, zegt hij. “Of dat een fundamenteel voordeel oplevert dat andere teams, waaronder wij, de komende jaren moeten kopiëren, is nu onmogelijk te zeggen.”

“We weten namelijk niet of zoiets ook op onze auto zou werken”, vervolgt Newey. “Wat op de auto van de één werkt, werkt namelijk niet per se op die van ons”, doelt hij op de verschillende ontwerpfilosofieën.

De komende weken staan daarbij, los van het eigen testwerk, ook in het teken van kijken en afwegen welke vondsten van andere teams wél interessant zijn voor Red Bull om zelf te onderzoeken, aldus Newey.

Met Newey heeft Red Bull overigens één van de meest succesvolle technische kopstukken uit de geschiedenis van de Formule 1 binnen de gelederen. Newey won constructeurstitels met Williams, McLaren en Red Bull zelf.