Newey: ‘Ontwikkelen belangrijker dan ontwerpen’
Volgens Adrian Newey is het doorontwikkelen van een bolide tegenwoordig belangrijker dan het originele ontwerp er van: “Maar dat maakt het juist zo uitdagend.”
In interview met Motorsport-Total laat de technisch directeur van Red Bull optekenen dat het tegenwoordig steeds moeilijker is om van tevoren te zien hoe competitief een nieuwe bolide gedurende een naderend seizoen zal zijn: "Vroeger wist je op de eerste testdag vaak al of je een winnende auto had of niet, maar vandaag de dag is het steeds lastiger om dat te beoordelen."
"Je kunt het natuurlijk wel enigzins inschatten, maar je weet pas echt hoe je er voor staat als het serieuze racen begint", vervolgt Newey. "En zelfs als je auto in het begin van het jaar het snelste blijkt, biedt dat geen garantie dat je ook aan het eind van het seizoen om de prijzen meedoet, want de ontwikkelingsrace wordt namelijk steeds belangrijker."
Ook afgelopen seizoen speelde de ontwikkelingswedloop een hoofdrol, stelt Newey: "Het tempo waarin iedereen dit jaar met nieuwe onderdelen en doorontwikkelingen kwam, was ontzettend hoog. Ik geniet daar echter van, want het maakt ons werk erg uitdagend."
Volgens Newey ontwikkelden Red Bull, Ferrari en McLaren hun bolides in een vergelijkbaar tempo en kwamen alle drie de topteams met goede updates op de proppen, maar hij hekelt het feit dat de concurrentie geregeld vraagtekens zette bij de legaliteit van 'zijn' Red Bull RB6. "Het heeft ons niet van ons werk gehouden, maar het was wel redelijk irritant", erkent hij.
"Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er binnen de paddock zoveel met de vinger gewezen werd naar andere teams. Ik vind dat eigenlijk een beetje jammer, al is het aan de andere kant natuurlijk positief dat onze auto – na uitvoerig onderzoek door de FIA en de pers – gewoon legaal is gebleken."
Met 2010 inmiddels achter de rug, durft Newey wel voorzichtig vooruit te blikken op 2011. Voor volgend jaar staan er weer enkele reglementswijzigingen op stapel, maar de Engelsman is daar niet al te bezorgd om: "Ze hebben namelijk vooral restricties doorgevoerd", verklaart hij.
"Er zijn wat dingen verboden, waaronder de dubbele diffusor. Hierdoor hebben we wat minder vrijheid bij het ontwerpen van de auto, maar de echte wildcard zijn natuurlijk de Pirelli-banden."
"We weten namelijk nog steeds niet al te veel over het nieuwe rubber, en onze auto was in de basis al klaar voordat we met de Pirelli-banden gingen testen. We zullen nu dus enkele aanpassingen moeten doorvoeren aan de hand van de data die we verzameld hebben, ook al kunnen we de basis van de auto natuurlijk niet al te veel op de schop nemen."
Ondanks dat hij naar alle waarschijnlijkheid dus wederom een druk jaar tegemoet gaat, en aan de andere kant alles al gewonnen heeft en niets meer hoeft te bewijzen, beklemtoont Newey dat hij voorlopig nog niet van plan is om met pensioen te gaan of het rustig aan te doen: "Ik ben nog steeds ontzettend gemotiveerd en kan nog altijd genieten van mijn werk. Zolang dat het geval is, ga ik gewoon door."