De Red Bull RB8 wordt een doorontwikkeling van de RB7, de auto die het team van de energiedrankfabrikant in 2011 beide titels heeft opgeleverd. Dat vertelt technisch directeur Adrian Newey.

 

De RB7 was op zijn beurt al een evolutie van de RB6 – waarmee in 2010 een rijders- en constructeurstitel was gewonnen – en ook de RB6 verschilde niet heel veel van de RB5 waarmee Red Bull in 2009 als tweede bij de constructeurs eindigde, dus de RB8 is ‘eigenlijk de vierde incarnatie van de auto die ooit de RB5 was’, zo erkent Newey in gesprek met ESPNF1.

 

“De RB8 wordt een evolutie”, benadrukt hij dan ook. “De reglementswijzigingen voor 2012 blijven namelijk grotendeels beperkt tot het verbod op de geblazen diffusor en het verlagen van de neus van de bolide, dus we hoeven het basisontwerp van de auto niet volledig op de schop te gooien”, legt Newey uit.

 

Aangezien de bolide in de basis weinig zal veranderen, hoopt Newey dat de betrouwbaarheid van de RB8 net zo goed zal zijn als die van de RB7: “Je kunt de betrouwbaarheid van een bolide echter niet voor lief nemen, dus we moeten hard werken en gedisciplineerd blijven”, weet de technisch directeur.

 

“Het is hoe dan ook altijd een kwestie van zoeken naar de juiste balans tussen betrouwbaarheid en het verkrijgen van zoveel mogelijk performance uit de auto en de onderdelen, maar in essentie is onze bolide heel betrouwbaar”, houdt Newey er vertrouwen in.