Het is inmiddels enkele dagen na de Grote Prijs van Engeland, maar waarom Bruno Senna zijn cockpit eenmalig aan Sakon Yamamoto moest laten is nog steeds onduidelijk.

De officiële verklaring van HRT luidde dat de renstal Yamamoto in Silverstone 'een kans' wilde geven om te rijden en zijn kunnen te tonen, maar dat Senna wel gewoon de rest van het seizoen mag afmaken bij de Spaanse nieuwkomer.

In de paddock werd deze verklaring met een behoorlijke korrel zout genomen. Geruchten over geldproblemen voerden de boventoon, hoewel er ook stemmen opgingen die repten over onenigheid tussen het team en haar Braziliaanse coureur.

Senna zelf stond op zondag de pers te woord over zijn vervanging, maar wilde eigenlijk niet teveel zeggen: "Het was een interne beslissing van het team. Ze hebben vier coureurs onder contract staan en wilden Sakon een kans geven. Natuurlijk zit ik liever zelf achter het stuur. Wat echter belangrijker is, is dat ik vanaf Duitsland tot het eind van het jaar weer meedoe."

Het Duitse Auto Bild Motorsport bericht nu echter dat teambaas Colin Kolles zijn coureur op de reservebank parkeerde omdat deze een kritische e-mail over het team naar een journalist had willen sturen, maar de mail per ongeluk aan zijn teambaas adresseerde.

In de mail zou Senna enkele scherpe kanttekeningen hebben geplaatst over de manier waarop Kolles het team leidt, waarna Kolles – weinig gecharmeerd van Senna's pennenvrucht – Senna als straf gepasseerd zou hebben ten faveure van Yamamoto.

Auto Bild Motorsport meldt verder nog dat ook Karun Chandhoks stoeltje in de aanloop naar Silverstone in gevaar was. Enkele sponsoren van de Indiër zouden in gebreke gebleven zijn wat hun betalingen aan het team betreft. Chandhok kroop, volgens Auto Bild, door het oog van de naald toen zijn financiers net op tijd alsnog een flink aantal euro's overschreven.

De geruchten aangaande het wanbetalen van Chandhoks sponsoren komen niet uit de lucht vallen: ook voor de Grand Prix van Europa in Valencia, zo'n week of drie geleden, doken dergelijke verhalen op.

Voor Chandhok is te hopen dat zijn financiële partners aan hun verplichtingen kunnen voldoen, want Yamamoto is naar verluidt in staat om genoeg sponsorgeld bij elkaar te verzamelen om zich voor de rest van het jaar van een zitje te verzekeren. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat het een racezitje betreft, want voor een teststoeltje maakt de Japanner waarschijnlijk aanzienlijk minder Yens over richting de armlastige formatie uit Spanje.