Het team van Red Bull stapt na dit seizoen over van Renault- op Honda-motoren. Dat heeft de renstal, na maanden van speculatie en geruchten, dinsdagochtend bekendgemaakt.

Als een grote verrassing komt de beslissing niet meer, want het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo leek er al steeds meer naar te neigen de sinds 2007 lopende samenwerking met Renault te beëindigen. De overstap naar Honda volgt na een uitgebreide evaluatie, met Red Bulls juniorteam Toro Rosso dat sinds begin dit jaar al met Honda-motoren rijdt. De deal tussen Bull en Honda betreft 2019 en 2020.

Red Bull-teambaas Horner.

“Deze overeenkomst met Honda betekent het begin van een spannende nieuwe fase voor ons team waarin we niet alleen races willen winnen, maar ook titels – zoals altijd ons doel is”, vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner. Volgens Horner is bij het maken van de beslissing maar naar één ding gekeken: “Of het ons als team in staat stelt op een hoger niveau te presteren.”

Red Bull is er daarbij ‘zeker van’ dat de keuze voor Honda de juiste is voor het team. “We zijn onder de indruk van hoe gecommitteerd ze zijn aan de Formule 1, de snelle progressie die ze recentelijk hebben geboekt met ons juniorteam Toro Rosso en hun ambitie, die aansluit bij die van ons”, somt Horner op. “We verheugen ons erop de komende jaren met Honda samen te werken en op de echte hoofdprijzen te jagen.”

Namens Honda laat CEO en bestuursvoorzitter Takahiro Hachigo optekenen dat de onderhandelingen met Red Bull spoedig zijn verlopen ‘dankzij Red Bulls respectvolle opstelling tegenover Honda’. Ook voor de Japanse fabrikant zijn zeges en titels het doel, stelt Hachigo, terwijl hij ervan overtuigd is dat met twee teams tegelijk werken Honda in staat zal stellen dat doel sneller te bereiken.

Renault en Red Bull hebben goede en slechte tijden gekend.

Red Bull blijft de komende jaren gewoon voluit als Aston Martin Red Bull Racing door het leven gaan, wat er dus op wijst dat de titelsponsordeal met de Britse sportwagenfabrikant gewoon doorloopt. Aston Martin overweegt voor 2021 en daarna overigens een eigen motorproject, dus het zal geen toeval zijn dat Red Bulls Honda-deal tot en met 2020 loopt en Red Bull zo opties heeft voor 2021.

Voor 2019 en 2020 had het ook al opties: namelijk Honda of Renault. Na twaalf jaar samen zet Red Bull echter een punt achter de relatie met Renault, waarbij Horner de Franse fabrikant bedankt voor ‘de geweldige momenten die we samen hebben meegemaakt’, waaronder natuurlijk het winnen van vier rijders- en vier constructeurstitels van 2010-2013.

Vanaf 2014, het begin van het hybridetijdperk, was de Renault-motor echter minder competitief en Horner erkent dat Red Bull en Renault ‘zo ook onze verschillen hebben gehad’. “Maar Renault heeft altijd keihard gewerkt om ons van een competitieve motor te voorzien.” Red Bull is Renault zodoende erg dankbaar. “En we willen onze samenwerking uiteraard met wat hoogtepunten afsluiten.”