Het is niet alleen het doel om de titel te winnen, zegt Ferrari-baas Mattia Binotto. “Ik wil een cyclus beginnen”, zegt de kersverse teambaas aan de vooravond van een nieuw seizoen. Maar het had weinig gescheeld of Binotto was niet eens aan de klus begonnen. “Ik heb vorig jaar aangegeven dat ik zo niet verder kon werken. (…) Ik ben ook door andere teams benaderd maar Ferrari is voor mij het enige dat telt.”

In een spaarzaam interview met de Corriere dello Sport vertelt Binotto over de strubbelingen tussen hem en de inmiddels vertrokken Maurizio Arrivabene. “Ik werk hier al 25 jaar en heb het voorrecht gehad om glorieuze momenten te beleven met Jean Todt, Ross Brawn en Michael Schumacher. Ik heb altijd van iedereen geleerd, ook van Maurizio en ik dank hem daarvoor. De persoonlijke relatie is altijd goed geweest, nooit een ruzie. De problemen zaten hem in het verschil in visie, het management van het team en de aanpak van het raceweekend. We hadden verschillende standpunten.”

Lees ook: Weblog: Arrivabene veranderde Ferrari van raceteam in groep bange mensen

Stabiele Ferrari
Sinds het vertrek van Arrivabene oogt Ferrari als herboren, na een sterke indruk tijdens de testdagen in Barcelona is het team gebombardeerd tot titelfavoriet. Ondanks alle lof probeert Binotto zich al dan niet tevergeefs in de underdogpositie te manoeuvreren. “Ik vind Mercedes nog steeds het te kloppen team. Zij weten hoe ze een snelle auto moeten bouwen, hebben de financiële middelen. En zij hebben laten zien in staat te zijn moeilijke perioden te kunnen overleven. Maar Red Bull is ook sterk, Honda is gegroeid en oogde bij Toro Rosso betrouwbaar.”

De kracht van de SF90 zit ‘m dit jaar in de wegligging, zo stipten vele volgers al aan. “De auto heeft aerodynamische stabiliteit”, beaamt Binotto. “Hij is voorspelbaar, constant op zowel gemiddelde als hogere snelheid, met zijwind, in bochten of op rechte stukken. Dat is iets waar we naar op zoek waren, vorig jaar was dit het voornaamste probleem met de auto. We hebben het na veel werk in de windtunnel uiteindelijk verholpen.”

De Ferrari SF90 was in Barcelona op een flinke klapper en een uitlaatprobleem na, nauwelijks te betrappen op een onvolkomendheid. Foto: Sutton Images

De in Lausanne geboren Zwitser gold al een tijd als de ideale opvolger, hij heeft het ultieme Ferrari-dna. Binotto begon in 1995 bij de motorafdeling en maakte de gloriejaren van Michael Schumacher mee. De engineer staat bekend als uiterst innovatief en heeft als technisch directeur een grote rol gespeeld in de wederopstanding van Ferrari. Hij geeft zijn mensen de ruimte om te innoveren maar ook om fouten te maken, zeggen ingewijden. Hij heeft het principe van trial and error hoog in het vaandel staan.

Lees ook: Techniek: ‘Mercedes deed duidelijk iets anders dan Ferrari, Honda blijft vraagteken bij Red Bull’

“Ik ben meer een vaderlijk figuur, een onderwijzer”, zegt Binotto. “Als manager kun je je niet langer om details druk maken. Het is niet de machine van Binotto, het is die van iedereen. Het is die van de chassisbouwer, de schilder en de ingenieur. De medewerkers zijn de hoofdrolspelers. (…) Dat mijn medewerkers mij beschouwen als één van hun is misschien wel mijn sterkste punt. Voor sommigen ben ik nog die stagiair, voor anderen ben ik nog de jonge ingenieur.”