Pirelli wil graag een positieve bijdrage leveren aan het entertainmentgehalte van de Formule 1, maar waarschuwt dat 2011 een leerjaar zal zijn.

“Het is geen probleem om kwalitatieve en duurzame banden te leveren”, aldus Paul Hembery, de sportchef van Pirelli, in de Braziliaanse krant O Estado de Sao Paulo. “De uitdaging zit hem in het vinden van een goede balans tussen levensduur en betrouwbaarheid in het kader van het racespektakel.”

Pirelli, dat aan het eind van het seizoen Bridgestone vervangt als exclusieve bandenleverancier in de Formule 1, wil graag meewerken aan de ‘show’. De Italiaanse fabrikant streeft ernaar de bandenstrategie een wezenlijk onderdeel te maken van de sport, zoals bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Canada het geval was.

“Maar men moet zich realiseren dat 2011 ons eerste jaar is”, zegt Hembery. “Het kan zijn dat we op sommige circuits voor een conservatieve aanpak moeten kiezen, omdat we daar niet hebben kunnen testen en dat het spektakel daardoor minder groot wordt dan we zouden willen.”

Enkele weken geleden begon Pirelli met de eerste tests van het nieuwe Formule 1-rubber. In een Toyota uit 2009 leefde testrijder Nick Heidfeld zich uit op Mugello. Meer tests staan gepland voor Paul Ricard, Jerez en Monza. Aan het eind van het seizoen krijgen alle teams in Abu Dhabi de kans de nieuwe banden uit te proberen.