Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery ontkent dat de Italiaanse firma de nieuwe banden heeft ontworpen met Michael Schumachers wensen in het achterhoofd.

Mercedes-coureur Schumacher uitte vorig jaar veel kritiek op de Bridgestones, die niet goed bij zijn rijstijl zouden passen. Mede daardoor zou het eerste jaar van zijn comeback teleurstellend verlopen zijn, en dus vestigde Schumacher zijn hoop – behalve op een betere bolide – ook op de banden die de nieuwe monopolist Pirelli dit jaar gaat leveren.

De Pirelli's lijken vooralsnog inderdaad beter bij Schumacher te passen dan het Japanse rubber van vorig jaar. Hoewel veel coureurs klagen over de hoge slijtage van de PZero's en beseffen dat ze hun rijstijl moeten aanpassen, prijst Schumacher zich – net als overigens Felipe Massa – voorlopig redelijk gelukkig met de nieuwe banden, die iets meer grip geven aan de voorkant en in tegenstelling tot de Bridgestones voor overstuur in plaats van onderstuur zorgen, wat hem eveneens bevalt.

Hembery benadrukt in gesprek met het Duitse Auto Bild echter dat Pirelli haar banden niet op maat heeft gemaakt voor Schumacher of welke andere coureur dan ook: "We hebben onze banden niet aan de hand van de specifieke eisen van een coureur ontworpen", bezweert de topman, die bovendien al herhaaldelijk heeft aangegeven dat Pirelli de banden heeft geconstrueerd aan de hand van richtlijnen die men vanuit de Formule 1 zelf heeft gekregen.

Dat betekent onder meer dat de banden doelbewust meer slijten, hetgeen volgens hem dan ook niet als een probleem, maar als een uitdaging gezien moet worden: "Schumacher deed tijdens de laatste test in Barcelona bijvoorbeeld een racesimulatie en hij had daar drie pitstops voor nodig. Deze toename van het aantal stops maakt het racen voor zowel de coureurs als de teamstrategen hopelijk een grotere uitdaging."