Het F1-veld krijgt de eerste vier races van Pirelli de beschikking over de harde en zachte compound. De superharde en –zachte banden laat de autofabrikant thuis.

Pirelli heeft naar eigen zeggen goed gekeken naar de eigenschappen van de eerste vier races. In Bahrein, Australië, Maleisië en China wordt er daarom gereden met de twee samenstellingen die het minst van elkaar afwijken: de harde en zachte compound. Het debuut van Pirelli’s superzachte en –harde banden laat dus nog minimaal vier races op zich wachten.

“We hebben bij het maken van deze beslissing goed gekeken naar de circuiteigenschappen in het Midden- en Verre Oosten”, stelt de Italiaanse bandenfabrikant in een persbericht. “Deze circuits bieden veel grip en de snelheden in de bochten variëren enorm. Waarschijnlijk is de buitentemperatuur net als de asfalttemperatuur ook erg hoog.”

“Uit de data, die we bij de officiële testdagen en onze eigen testdagen verzamelden, blijkt dat de zachte en harde banden voor zowel de rijders als het publiek het beste zijn”, meent de motorsportdirecteur van Pirelli, Paul Hembery. “De samenwerking met de teams verloopt tot nu toe uitstekend. Ik ben er zeker van dat ze, nu wij deze bandenkeuzes hebben gemaakt, zich beter kunnen voorbereiden op de seizoensstart.”