Na een onderbreking van 19 jaar, 4 maanden en 24 dagen keert Pirelli terug naar Australië voor Formule 1-doeleinden.

Pirelli was in 1991 voor het laatst actief in de Formule 1. De slotrace werd verreden in Adelaide en moest na 14 ronden worden gestaakt vanwege de zware regen. Daarmee ging het de geschiedenisboeken in als de kortste Grand Prix ooit.

De openingsrace van 2011, in Melbourne, zou ook wel eens van historisch belang kunnen zijn. Zo voorspelt Pirelli, dat de rol van exclusieve bandenleverancier heeft overgenomen van Bridgestone.

“Onze banden zijn ontworpen met de gedachte inhalen te bevorderen”, zegt Paul Hembery, de autosportchef van Pirelli. “We richten ons op twee tot drie pitstops per race. Dat druist in tegen onze bedrijfsfilosofie om banden zo duurzaam mogelijk te maken. De Formule 1 is echter een geval apart en we dragen graag bij aan de show.”

Net als voor iedereen is het ook voor Pirelli een vraagteken met welke strategieën de teams op de proppen komen. “Het is fascinerend om te zien hoe de teams en coureurs ermee om zullen gaan”, aldus Hembery. “In de tests hebben we al enkele verschillen opgemerkt. Het is interessant om te ontdekken hoe dit zich in de races gaat vertalen.”