De plakken rubber vlogen er van af op de eerste trainingsdag in China, maar bandenleverancier Pirelli verwacht geen problemen tijdens de race.

De slijtage van de zachte band was hoger dan verwacht. Veel teams konden slechts een handvol ronden rijden op de zachtere compound. Pirelli-chef Paul Hembery verwacht dat het naarmate het weekend vordert beter zal gaan.

“Met name linksvoor doet er zich wat graining voor”, verklaart hij. “Dit zorgt voor een hogere slijtage dan we zouden willen, maar we vertrouwen erop dat dit zal afnemen als er meer rubber op de baan ligt. Het verschil tussen de twee compounds is ongeveer anderhalve seconde. Dat is ook wat meer dan verwacht, maar het is nog vroeg dag.”

“Het verval van de medium banden is niet buitensporig, twee tienden per ronde ligt binnen onze verwachtingen”, zegt Hembery. “Rosberg zette zijn snelste tijd in de ochtendsessie op een oud setje mediums, waarmee hij al tien ronden had gereden.”

“En Massa deed een vrij lange run op de zachte banden in de tweede training”, vervolgt Hembery. “We denken dat de zachte banden 11 of 12 ronden meekunnen in de race en de mediums ongeveer 18 ronden. Dit zou betekenen dat er maximaal drie stops nodig, maar we achten zelfs een tweestopper haalbaar als de baan zich blijft verbeteren.”