Bandenfabrikant Pirelli rekent er op dat de verhoogde bandenslijtage er aan zal bijdragen dat pitstops weer een grotere strategische waarde zullen krijgen.

Pirelli's motorsportbaas Paul Hembery voorspelt in interview met Autosport dat de nieuwe Pirelli-banden er voor zullen zorgen dat een coureur twee tot en met vier pitstops per race zal moeten maken: "We gingen er eigenlijk van uit dat er twee stops nodig zouden zijn, maar we gaan nu uit van gemiddeld drie pitstops per coureur per race", zegt hij.

"Het verschilt ook nog wel per team", vervolgt Hembery. "De een zal aan twee pitstops genoeg hebben, terwijl de ander er vier nodig heeft. Het zal voor de fans dan ook heel spannend worden om te zien hoe de teams het qua strategie gaan aanpakken."

"Wat dat betreft gaan we min of meer terug in de tijd, want er zijn jaren geweest waarin de verschillende pitstopstrategieën voor geweldige races zorgden en het er echt om ging wie het slimste was."

"Denk bijvoorbeeld maar eens terug aan de manier waarop Michael Schumacher samen met Ross Brawn races wist te winnen door de juiste strategie te kiezen", memoreert Hembery. "Het zou mooi zijn als we dat spanningselement terug kunnen brengen."

De motorsportchef van de Italiaanse bandenfabrikant benadrukt tenslotte nog maar eens dat de banden bewust ontworpen zijn om door de hogere slijtage voor meer pitstops te zorgen. "We leveren waar ons om gevraagd is, en dat is een band die er voor zorgt dat de coureurs vaker een bezoek aan de pits moeten brengen."