Pirelli’s motorsportbaas Paul Hembery vindt dat de Formule 1-wereld het oordeel over de nieuwe Pirelli-banden nog even moet uitstellen: “Het is nog vroeg.”

Aangezien de indruk die ongeveer de helft van de coureurs in Valencia van het Pirelli-schoeisel heeft gekregen vooralsnog niet al te positief is, stelt Hembery als tegenwicht in het Finse Turun Sanomat dat alle conclusies over de nieuwe banden op dit moment voorbarig zijn.

"Het is nog te vroeg om er over te oordelen", beklemtoont Hembery, terwijl hij verder laat optekenen dat de weersomstandigheden in Valencia niet ideaal waren voor de Pirelli's: "Het was eigenlijk te koud voor deze banden."

Volgens Hembery is de bandenmonopolist bovendien van plan nog enkele dingen te veranderen aan het rubber dat het komend seizoen gaat leveren, maar wil men boven alles geen overhaaste beslissingen nemen naar aanleiding van de nu bestaande kritiek. "We kunnen niet zomaar wijzigingen gaan maken op basis van data of commentaar van individuen, terwijl we ons oor ook niet te luister leggen naar de wensen van een enkeling. Er moet een algehele consensus zijn", verklaart hij.

Wat Hembery ogenschijnlijk wel een enigszins dwarszit, zijn de klachten over de slijtage van de banden. "Het lijkt wel of iedereen vergeten is dat alle banden nu eenmaal slijten", zegt de Pirelli-man, die daar in gesprek met Autosport nog aan toevoegt dat hij de klachten van een aantal rijders over overstuur ook moeilijk te plaatsen vindt: "Er is ons gevraagd hardere en sterkere voorbanden te maken, en dat hebben we gedaan. Een logisch gevolg daarvan is dat de balans van de auto's verandert."

"Vorig jaar waren er namelijk aardig wat coureurs die over onderstuur klaagden, maar nu zijn er ineens weer rijders die last hebben van overstuur", verzucht Hembery. "Wat dat betreft kun je wel bezig blijven, want wij kunnen de banden niet voor iedereen op maat maken. Ze passen nu eenmaal beter bij de ene coureur dan bij de ander."

Dat Pirelli aan alle twaalf de teams banden moet leveren, maakt het volgens de motorsportbaas ook niet altijd even makkelijk: "Het lijkt er voor buitenstaanders wellicht op dat ze alle twaalf grotendeels vergelijkbare auto's inzetten, maar de werkelijkheid is dat elke bolide een aparte aanpak vereist en elk team andere eisen heeft."

"Het is dan ook aan ons om een goede balans te vinden en banden te leveren die bij elk team ongeveer even goed passen, want het zou natuurlijk fout zijn om bepaalde teams te bevoordelen", aldus Hembery.