Pedro de la Rosa is weer terug op zijn oude nest McLaren. Bandenfabrikant Pirelli hoopt echter voor een laatste keer gebruik te kunnen maken van de diensten van de Spanjaard.

De veertigjarige coureur werd vorig jaar na de Italiaanse Grand Prix door Sauber op straat gezet. Lang hoefde De la Rosa niet thuis te zitten. Nick Heidfeld verving hem bij Sauber en daarom had de nieuwe bandenleverancier van de Formule 1, Pirelli, een nieuwe testcoureur nodig. De la Rosa hapte toe en hielp de Italiaanse fabrikant verder op weg.

Volgende week maakt Pirelli in Australië zijn rentree in de Formule 1. Het werk van de Italianen zit er daarmee niet op. Pirelli wil blijven testen om het rubber door te ontwikkelen en daarbij wil het opnieuw een beroep doen op de diensten van De la Rosa. Er is echter een probleem.

De coureur uit Barcelona zit weer op zijn oude nest. De la Rosa is opnieuw testcoureur bij McLaren, de functie die hij tussen 2003 en 2009 ook al uitvoerde. Pirelli heeft nog een aantal weken de tijd om een coureur te vinden voor de bandentest in Turkije over een maand. Toch willen de Italianen nog één keer gebruikmaken van de diensten van De la Rosa.

“Onze eerste tests zijn in april en het zou ideaal zijn als Pedro die kan afwerken voor hij vertrekt”, vertelt Pirelli’s motorsportdirecteur Paul Hembery tegen Autosport. “Ik hou namelijk van continuïteit. We hebben wat wijzigingen aangebracht aan onze testauto van Toyota om meer neerwaartse druk te genereren. Omdat Pedro ook met de oude auto reed willen we hem graag de wagens met elkaar vergelijken.”

Hembery wil graag dat iemand met ervaring voor hem werkt. Het aanbod van ervaren F1-coureurs die beschikbaar zijn is echter schaars. Pirelli ziet het niet zitten om een jonge coureur los te laten in hun Toyota.

“Dit is niet ideaal omdat dit niet de plek is om jonge coureurs een kans te geven”, menen de Italianen. “We willen iemand met ervaring die de juiste informatie geeft. Dat is geen makkelijke zoektocht. Hopelijk vinden we snel een oplossing.”

Die oplossing zal echter niet snel gevonden worden als Pirelli besluit dat coureurs moeten betalen om voor ze te testen. Nick Heidfeld en De la Rosa hebben volgens Hembery dankzij Pirelli immers weer een zitje in de F1 veroverd.

“Als iemand een goed budget heeft, Formule 1-coureur wil worden en ons wil betalen om voor ons te testen, moet hij maar solliciteren”, aldus Hembery. “Via ons maken coureurs de laatste tijd de meeste kans om in de F1 te komen. We willen dus absoluut praten met iemand die geld meeneemt.”