Pirelli wil verder testen met De la Rosa
Pirelli wil haar banden gedurende het komende seizoen graag blijven testen en hoopt de inmiddels beëindigde samenwerking met Pedro de la Rosa een vervolg te geven.
Dat De la Rosa niet meer onder contract staat bij Pirelli is vooral een kwestie van logistiek: de Italiaanse rubberproducent wil namelijk graag een nieuwe overeenkomst sluiten met de coureur uit Barcelona, maar zit nog in de wachtkamer tot De la Rosa zeker weet of hij wel of niet in aanmerking komt om bij een regulier Formule 1-team in dienst te treden.
De opties die De la Rosa daar op het moment voor heeft, zijn echter beperkt. De Spanjaard heeft zelf aangegeven dat een overeenkomst om als racecoureur naar HRT te gaan niet waarschijnlijk is, terwijl ook een verbintenis als testrijder bij McLaren vooralsnog niet rond is gekomen en er verder weinig speelt.
Pirelli's motorsportbaas Paul Hembery heeft in gesprek met Motorsport-Total zodoende verklaard dat hij De la Rosa graag wederom in dienst wil nemen, mocht deze nergens onderdak weten te vinden: "En daar ziet het op het moment naar uit", weet Hembery.
"Wij hopen dus dat Pedro weer met ons wil samenwerken, want we willen graag met hem verder", kondigt Hembery aan. "Pedro is namelijk een goede testcoureur en we zijn zeer tevreden over het werk dat hij levert."
"Misschien kunnen we hem ook in onze andere testprogramma's gebruiken. We zijn namelijk ook nog in de GT-racerij actief en willen onze aanwezigheid aldaar in de toekomst wellicht uitbreiden. Pedro blijft dus hoe dan ook in beeld bij ons."
Een grote vraag voor Hembery en de zijnen is echter welke auto De la Rosa – of wie er dan ook Formule 1-rubber voor Pirelli gaat testen – tot zijn beschikking krijgt. "De Formule 1 ontwikkelt zich razendsnel en onze Toyota uit 2009 is dus niet meer geschikt."
"Wat dat betreft hebben we nu twee opties: we kunnen onze Toyota updaten, of we moeten in samenspraak met de teams een auto uit 2010 bemachtigen. Aan dat laatste zitten uiteraard enige haken en ogen, omdat het dan mogelijk is dat er een team is dat daar voordeel van heeft. We hopen echter dat we de knoop snel kunnen doorhakken."
Wanneer Pirelli verder gaat met testen is ook nog een vraagstuk. "We hebben sowieso ons eigen testprogramma, maar het is ook niet uitgesloten dat we op de maandag na een race op de locatie van een Grand Prix testen of – als het mag – aan de eerste vrije training op de vrijdag meedoen. We kijken nu wat de beste optie is en wat er allemaal mogelijk is."