De twee LMP1-topteams uit het World Endurance Championship zullen Alonso in 2018 in ieder geval niet aan een stoeltje helpen voor de 24 uur van Le Mans. Dat bevestigt zowel Porsche als Toyota.

Fernando Alonso gaf ten tijde van zijn bekendmaking deel te nemen aan de Indy 500 meteen ook aan in zijn carrière voor de ‘Triple Crown’ te willen gaan. Die officieuze titel komt coureurs toe die zowel de Grand Prix van Monaco, als de Indy 500, als de 24 uur van Le Mans weten te winnen. De zege in de straten van het prinsdom heeft hij al te pakken, terwijl de eerste deelname aan de Indy 500 later deze maand een feit zal zijn.

In 2015 was Alonso al in gesprek met Porsche om ook de bekendste langeafstandsrace ter wereld te rijden, maar dat liep uiteindelijk op niets uit. Datzelfde Porsche geeft nu in gesprek met Autosport aan op korte termijn, in ieder geval tot en met 2018, geen plek voor hem te hebben.

“In 2015 zetten we drie auto’s in, waardoor het wat makkelijker was om Alonso aan een stoeltje te bieden, maar nu hebben we maar twee auto’s en al zes rijders waar we zeer tevreden mee zijn”, aldus Porsche-teambaas Andreas Seidl. Op de vraag of die coureurs daadwerkelijk allemaal een contract op zak hebben dat hen tot en met 2018 aan Porsche bindt, antwoordt Seidl: “Onze plannen liggen altijd voor de lange termijn vast.”

Ook bij het rivaliserende Toyota hoeft Fernando Alonso niet aan te kloppen voor een zitje in 2018. Teambaas Rob Leupen geeft aan Autosport te kennen dat ook daar de line-up vastligt: “Natuurlijk luister je naar wat iemand van zijn kaliber te zeggen en te bieden heeft, maar op dit moment zijn we niet op zoek naar ‘een grote naam’. We hebben een uitgebalanceerd team en zijn om die reden niet geïnteresseerd in het aantrekken van bijvoorbeeld Fernando Alonso.”

Foto: Toyota leidt in 2016 de 24 uur van Le Mans, totdat pech in de slotminuten van de race de overwinning aan Porsche schenkt.