Het is altijd geweldig om voor het eerst aan de start van een nieuwe Grand Prix te staan. Dat geeft je het gevoel dat je deelneemt aan een gebeurtenis waarmee autosportgeschiedenis wordt geschreven – mensen vergeten nooit de eerste Grand Prix in hun land. Zeker niet in een belangrijk en kleurrijk land als India.

Ik kijk echt enorm vooruit naar de eerste Indiase Grand Prix, helemaal omdat ik nog nooit in India ben geweest. Ik heb van het nieuwe circuit tot nu toe alleen nog maar foto’s gezien, maar iedereen die er al is geweest, vertelt me dat het een behoorlijk spectaculair parcours moet zijn. Wat ook op de foto’s in ieder geval meteen opvalt, zijn de grote hoogteverschillen. Behalve Turkije zijn er eigenlijk geen nieuwe circuits waar dat het geval is. Je mag er dus vanuit gaan dat deze 5,13 kilometer lange baan zeer uitdagend is.

Niet dat ik helemaal geen idee heb van wat me te wachten staat. We hebben tegenwoordig simulators die een heel goed idee geven van wat ik straks vanuit de cockpit van mijn Red Bull RB7 zal zien. Ik weet dus in ieder geval hoe het parcours loopt en bij benadering heb ik een idee van de ideale lijn. En onze engineers hebben dankzij die simulaties bijvoorbeeld ook al uitgedokterd welke versnellingsbakverhoudingen de beste zijn. Dat scheelt weer tijd bij de eerste vrije training op vrijdagmorgen, omdat we natuurlijk meer tijd moeten besteden aan het vinden van de perfecte set-up van de auto.

Het enige dat je in een simulator niet te weten kunt komen is waar de hobbels in de baan zitten. Die zie je niet eens als je de dag voor de eerste training met je engineer over de baan loopt, maar geloof me, in een superstijf geveerde F1-wagen voel je ze meteen. Hobbels kunnen in het meest extreme geval een enorm effect hebben op de lijn die je door bepaalde bochten kiest. In ieder geval moet je er met de set-up van de auto rekening mee houden. Simulaties zijn dus nuttig, maar nooit een alternatief voor het echte voorbereidende werk.

Dat betekent dus dat je op de vrijdag voor de race vanaf nul begint, maar dat geldt natuurlijk voor iedereen. Op zulke momenten merk je eigenlijk pas echt hoe groot de professionaliteit en kennis zijn van de teamleden die Mark en mij ondersteunen. Alles draait om het juist boordelen van de situatie en zo snel mogelijk de juiste beslissingen nemen.

De Formule 1 wil van de Indiase Grand Prix graag een geweldige show maken, een speciale race. Want al is cricket volkssport nummer 1, ik heb begrepen dat onze sport in India enorm populair is. Wat misschien te maken heeft met de Indiase passie voor autorijden – hoewel me is verteld dat die passie niet per se betekent dat er ook netjes wordt gereden; op de openbare weg schijnt het er soms nogal heftig aan toe te gaan.

India is een belangrijke markt voor de toekomst en ik hoop voor alles dat de fans het zich kunnen veroorloven om de race te bezoeken. Ik beloof ze dat we ze een race zullen voorschotelen die ze zich nog lang zullen heugen.

Foto (Red Bull): Daniel Ricciardo geeft een demo in de straten van Delhi