Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Abu Dhabi gewonnen en is Fernando Alonso daarbij voorgebleven. Wereldkampioen Sebastian Vettel – voor aanvang de gedoodverfde winnaar van de race – lag er na één ronde al uit.

Vettel won de vorige twee edities van de race op het Yas Marina Circuit en kwalificeerde zich gisteren op pole, dus het mag geen verrassing heten dat hij de favoriet voor de zege was.

Na twee bochten was Vettels kans op de overwinning echter al vervlogen: de op kop rijdende Duitser liep – naar zijn eigen zeggen – heel abrupt een lekke band op en spinde daardoor bij het insturen van de tweede bocht, daarbij terugvallend tot de laatste plek.

Vettel moest hierna ook nog eens een volledige ronde over het circuit heen zwabberen om terug naar de pits te komen, waar hem nog meer slecht nieuws wachtte: zijn monteurs concludeerden namelijk dat de rechterachterzijde van zijn Red Bull te zeer beschadigd was om nog verder te gaan, hetgeen einde verhaal voor Vettel betekende.

Door het uitvallen van Vettel erfde Hamilton de eerste plek. Achter hem volgde Alonso, die Jenson Button in de eerste ronde te grazen had genomen.

Hamilton wist dankzij een sterke openingsfase een gat van een seconde of twee te slaan richting Alonso, wat vervolgens stabiel bleef.

Achter Alonso was het dus Button op P3, maar de Brit had een probleem: zijn KERS werkte namelijk niet goed, waardoor hij onder druk kwam te staan van Mark Webber.

Tussen Button en Webber ontspon zich vervolgens een aardig duel, waarin het tweetal elkaar – dankzij de DRS-zones – meerdere malen inhaalde en van positie wisselde.

Deze situatie hield zo aan tot de eerste reeks pitstops, die vooraan niet voor veranderingen zorgde, al wist Hamilton zijn voorsprong op Alonso wel nog te vergoten tot een seconde of drie.

Wat verder terug in het veld waren er wel aardig wat positiewisselingen te zien omdat de Saubers zich aan het opwerken waren en er een stijd om plaats tien was tussen Paul di Resta en Sébastien Buemi, totdat laatstgenoemde uitviel.

Rond de tweede serie pitstops werd het pas weer spannend tussen de koplopers. Hamilton koos ervoor om in ronde 41 naar binnen te gaan en – zoals verplicht is – op de hardere banden over te schakelen, terwijl Alonso opteerde zo lang mogelijk op de zachtere banden door te gaan.

Alonso – nu koploper – en Ferrari wilden hun tijd op de hardere band namelijk beperken en gokten erop op oudere zachte banden sneller te zijn dan Hamilton op zijn nieuwe harde banden.

Na twee ronden bleek echter al dat deze gok niet zou uitwerken omdat Alonso niet genoeg tempo uit zijn oude banden kon persen om een groot genoeg gat te slaan.

De Spanjaard werd daarom naar binnen geroepen en maakte ook nog eens een matige pitstop mee, die 5,2 seconden duurde. Dit betekende dat Hamilton de koppositie zonder problemen kon terugpakken en Alonso als tweede weer de pits uit kwam.

Hamilton reed hierna zonder nog in gevaar te komen naar de zege, met Alonso achter hem.

Plaats drie was er aan het eind van de rit voor Button, wiens KERS rond ronde dertig weer was gaan werken, zodat hij snel genoeg kon rondrijden om zich van een podiumplek te verzekeren.

Op plek vierde vinden we vervolgens Webber. Hij kende een moeilijke race: er hing iets los aan de zijkant van zijn bolide en zijn gok om in plaats van twee keer naar de pit te gaan een drietal pitstops te maken – waarvan de laatste in de laatste ronde – pakte ook niet goed genoeg uit om nog naar het podium te gaan. Wel bleef hij Massa dus voor, want die eindigde – ook door een spin in de slotfase – als vijfde.

Achter Massa volgen de beide Mercedes-coureur op plaats zes en zeven, met Nico Rosberg voor Michael Schumacher. Achtste was Adrian Sutil, die zijn teamgenoot Paul di Resta – die voor slechst één pitstop was gegaan – daarmee voorbleef.

Het laatste puntje was een prooi voor Kamui Kobayshi, die zijn Sauber naar plaats tien stuurde. Dit is ongetwijfeld een opsteker voor de Japanner, want hij had al zeven races niet gescoord.