Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Canada gewonnen. Hamilton bleef teamgenoot Jenson Button en Fernando Alonso voor in een spannende race vol bandenwissels.

De banden speelden een hoofdrol op het Circuit Gilles Villeneuve, waar de pitstraat haast continu in- uitgereden werd door coureurs die een nieuw setje rubber onder hun bolide lieten zetten.

Lewis Hamilton reed op gedegen wijze vanaf pole naar de zege. De Brit was niet continu de snelste, maar wel op de momenten dat het er toe deed.

Achter Hamilton zorgde Jenson Button er voor dat McLaren, net als twee weken geleden in Turkije, wederom een één-twee binnenhaalde. De derde podiumplek werd opgeëist door Fernando Alonso in zijn Ferrari.

Op plek vier en vijf eindigden Red Bull-coureurs Sebastian Vettel en Mark Webber. Plaats zes was een prooi voor Nico Rosberg. Zevende was Robert Kubica, gevolgd door Sebastien Buemi en Vitantonio Liuzzi op plaats acht en negen. Adrian Sutil eindigde als tiende.

Vanaf het moment dat de rode lichten uitgingen was er echter chaos in Montréal: Vitantonio Liuzzi en Felipe Massa raakten elkaar herhaaldelijk bij de start, waardoor Liuzzi in de rondte spinde. Beide coureurs hadden schade en zochten de pits op, daarbij hun goede starposities tenietdoende.

Ook Pedro de la Rosa was slachtoffer van een incident bij de start. Hij kwam in contact met de Renault van Vitaly Petrov, met als gevolg dat beide coureurs door het gras ploegden.

In de eerste ronde diende ook de eerste uitvaller zich al aan. Kamui Kobayashi vloog met zijn Sauber over de kerbstones in de laatste chicane en eindigde zijn vlucht in de ‘Wall of Champions’. De voorvleugel-loze Sauber hobbelde nog een stukje door alvorens definitief te stoppen, waardoor een safety car-situatie uitbleef.

Al vroeg in de race – vanaf ronde vijf – werden er pitstops gemaakt en begon de grote tombola. De Bridgestone-banden hielden het namelijk niet best op het Circuit Gilles Villeneuve, en kampten met bovengemiddelde slijtage.

De McLarens en Fernando Alonso kwamen rond ronde zeven als eerste van de koplopers in de pits. Hamilton en Alonso kwamen in dezelfde ronde en achter elkaar binnen, maar reden pal naast elkaar weer naar buiten. De Ferrari-coureur was echter de scherpste van de twee en sloeg bij het uitrijden van de pitstraat slim een gaatje met Hamilton.

Na de tweede serie pitstops draaide Hamilton de rollen echter om. Alonso liet tijd liggen bij het inhalen van achterblijver Jarno Trulli, waardoor hij gedurende zijn pitstop niet genoeg voorsprong had om Hamilton voor te blijven.

In de tussentijd hadden de Red Bulls de leiding overgenomen omdat zij een andere pitstopstrategie hadden. Vettel reed aan kop, voor teamgenoot Webber.

De strategie van Red Bull bleek later in de race niet de juiste: Webber lag weliswaar geruime tijd aan kop, maar naarmate de race vorderde bleken zijn banden het niet zo lang vol te houden als hij gehoopt had.

Net op het moment dat hij dit aan zijn team liet weten verschalkte Hamilton hem in de eerste bocht en speerde gelijk weg. Aan het eind van de ronde zocht Webber nogmaals de pits op. Hij kwam terug op plek vijf en eindigde daar ook. Vettel lag na zijn stop vierde, maar werd over de radio verzocht niet al te hard te pushen omdat er een probleem was met zijn auto.

Aan de kop van het veld werd Hamilton nog wel aardig opgejaagd door achtervolgers Alonso en Button, die het gat terug wisten te brengen tot onder de vier seconden. Button nam tot gejuich van McLaren de tweede plaats in, door Alonso op gedecideerde wijze te grazen te nemen toen deze wederom werd opgehouden door een achterblijver.

Achter de top vijf werden enkele felle duels uitgevochten. Met name Michael Schumacher toonde zich van zijn agressiefste kant. Aanvankelijk vocht de Duitser met Robert Kubica om plaats zes. Schumacher dwong Kubica hierbij het gras op, maar kwam zelf ook niet ongeschonden uit de strijd en zocht de pits op.

Voor Schumacher begon daarmee een vrije val uit de top tien. In de slotfase van de race raakte hij slaags met Felipe Massa. De Ferrari-coureur had zich na zijn rouwdouwerij bij de start aardig omhoog gewerkt, maar zag zijn opmars gestuit door de Mercedes-coureur, die hem bijna de muur in dwong. Het kostte Massa een extra pitstop voor een nieuwe voorvleugel, en ook zijn kans op punten.

Schumacher zelf kwam een aantal ronden later echter zijn gelijke tegen: Liuzzi leek weinig liefde te hebben voor de zevenvoudig wereldkampioen, en na wat duwen en trekken over en weer pakte hij de negende plaats.

Ook Adrian Sutil ging nog aan Schumacher voorbij, om zo beslag te leggen op het laatste punt. Voor Schumacher krijgt de Grand Prix mogelijk nog een staartje, want de wedstrijdleiding gaat het voorval tussen de Duitser en Massa nog onderzoeken.

De andere heren die punten scoorden, Sebastien Buemi en Nico Rosberg, deden dit zonder brokken te maken. Buemi was overigens nog wel even prominent in beeld, want hij reed een ronde lang aan de leiding in zijn Toro Rosso.