Race: Nico Rosberg wint ‘klapper’ op Silverstone
Daan de Geus
30 juni 2013
Nico Rosberg heeft een merkwaardige Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen, die in de eerste helft in het teken stond van opmerkelijke klapbanden en in de tweede helft vol actie zat.
Polesitter Lewis Hamilton is de eerste die met een merkwaardige klapband te maken krijgt. Terwijl hij aan de leiding rijdt – een aantal seconden voor de goed gestarte Sebastian Vettel – ploft zijn linkerachterband in ronde acht zomaar uit elkaar.
De Brit hobbelt en strompelt voor de ogen van zijn thuispubliek naar de pits en valt terug tot de laatste plaats, maar schuift al snel een plekje op als ook Felipe Massa’s linkerachterband in ronde elf plotseling uit elkaar klapt.
Vier rondjes later voltrekt de PR-nachtmerrie voor bandenleverancier Pirelli zich nog verder, als de P Zero die op het linkerachterwiel van de Toro Rosso van Jean-Éric Vergne zit eveneens zonder aanleiding op spectaculaire wijze ‘ontploft’, en er niet alleen rubber maar ook losgeslagen stukken van zijn bolide in het rond vliegen.
De wedstrijdleiding beslist dan maar de Safety Car de baan op te sturen om de rommel op te ruimen, of om tijdens de neutralisatie stiekem te kijken of het probleem bij de banden ligt of er iets mis is met de kerbstones die de coureurs allemaal vol aanvallen.
Uitsluitsel volgt er niet, maar uit de radioboodschappen van de teams aan de coureurs blijkt wel dat er zorgen zijn. “Er zijn overal klapbanden”, zo waarschuwt Red Bull koploper Vettel. “We weten niet hoe het komt, maar blijf jij in ieder geval maar van de kerbs af.”
Terwijl er rustig verder wordt gereden achter de Safety Car, meldt Red Bull ondertussen dat het ook cuts heeft gevonden op een oud setje banden van Vettel, terwijl Mercedes tegen de naar de tweede plaats gepromoveerde Rosberg zegt dat ook hij op moet passen: “De banden klappen als ze warm zijn en je over de kerbs rijdt, dus let op bij het uitkomen van snelle bochten.”
Herstart
Na vijf ronden achter de Safety Car, wordt de race hervat en toont Vettel zich de slimste: de Duitser gaat onverwachts vroeg vol op het gas en slaat een gat naar de rest, waarna de race zich verder kan ontspinnen en dat ook doet. Voor de plaatsen drie t/m twaalf is het – weliswaar met hier en daar een gaatje er tussen – vechten geblazen tussen Adrian Sutil, Daniel Ricciard, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen en de zich een weg terug naar voren proberen te werkende Hamilton en Massa en Mark Webber en Paul di Resta, waarbij eerstgenoemde is teruggezakt na een slechte start en laatstgenoemde als laatste moest beginnen. Na een verdere reeks pitstops en leuke duels tussen met name Räikkönen, Alonso en Hamilton, waarbij Alonso boven komt drijven, en later Di Resta en Hamilton, waarbij Di Resta Hamilton aanvankelijk inhaalt met DRS, Hamilton hem een bocht later terugpakt, maar Di Resta daarna gelijk countert, maar Hamilton blijft vasthouden en het duel een paar bochten later alsnog in zijn voordeel beslist. Vettel
Aan de kop van het veld lijkt Vettel de race ondertussen naar zich toe te trekken, ondanks dat Rosberg het gat onder de twee tellen weet te houden. Vettel ziet zijn zege echter figuurlijk in rook op gaan op het moment dat hij plotseling geen aandrijving meer heeft en stilvalt op het rechte stuk bij start/finish. Terwijl Rosberg de leiding erft, komt de Safety Car wederom de baan op, omdat de auto van Vettel weggetakeld moet worden. Op dat moment ontpopt zich een strategisch spel, waarbij Rosberg en Webber gelijk de pits in duiken, maar Räikkönen, Sutil en Ricciardo niet. Eindsprint
Als de race daarna wederom wordt hervat, met nog zeven ronden tot de vlag, is daar plots nóg een klapband. Het is – hoe kan het ook anders – de linkerachterband van Sergio Pérez, die het totaal daarmee op vier zet voor de race en vijf voor het gehele weekend. Aan de kop van het veld houdt Rosberg de race ondertussen onder controle, terwijl er achter hem flink wordt geknokt. Webber werkt zich van de vijfde naar de tweede plaats op door Ricciardo en Sutil te verschalken en zich vervolgens in Copse langs Räikkönen te worstelen, en Alonso komtt – nadat hij tussendoor ook met Hamilton heeft afgerekend – ook naar voren. Met nog twee ronden te gaan vliegt Webber vervolgens naar Rosberg toe, maar de race blijkt te kort voor een serieuze inhaalpoging. Rosberg pakt daardoor zijn tweede zege van het jaar, voor Webber en Alonso, waarbij laatstgenoemde goede zaken doet voor het kampioenschap. P4 is er voor Hamilton, voor Räikkönen, die ongetwijfeld had gehoopt meer te profiteren van het uitvallen van titelrivaal Vettel. Massa eindigt ondanks zijn klapband toch nog als zesde, voor Sutil, Ricciardo en Di Resta. Nico Hülkenberg pakt het laatste puntje.
Na vijf ronden achter de Safety Car, wordt de race hervat en toont Vettel zich de slimste: de Duitser gaat onverwachts vroeg vol op het gas en slaat een gat naar de rest, waarna de race zich verder kan ontspinnen en dat ook doet. Voor de plaatsen drie t/m twaalf is het – weliswaar met hier en daar een gaatje er tussen – vechten geblazen tussen Adrian Sutil, Daniel Ricciard, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen en de zich een weg terug naar voren proberen te werkende Hamilton en Massa en Mark Webber en Paul di Resta, waarbij eerstgenoemde is teruggezakt na een slechte start en laatstgenoemde als laatste moest beginnen. Na een verdere reeks pitstops en leuke duels tussen met name Räikkönen, Alonso en Hamilton, waarbij Alonso boven komt drijven, en later Di Resta en Hamilton, waarbij Di Resta Hamilton aanvankelijk inhaalt met DRS, Hamilton hem een bocht later terugpakt, maar Di Resta daarna gelijk countert, maar Hamilton blijft vasthouden en het duel een paar bochten later alsnog in zijn voordeel beslist. Vettel
Aan de kop van het veld lijkt Vettel de race ondertussen naar zich toe te trekken, ondanks dat Rosberg het gat onder de twee tellen weet te houden. Vettel ziet zijn zege echter figuurlijk in rook op gaan op het moment dat hij plotseling geen aandrijving meer heeft en stilvalt op het rechte stuk bij start/finish. Terwijl Rosberg de leiding erft, komt de Safety Car wederom de baan op, omdat de auto van Vettel weggetakeld moet worden. Op dat moment ontpopt zich een strategisch spel, waarbij Rosberg en Webber gelijk de pits in duiken, maar Räikkönen, Sutil en Ricciardo niet. Eindsprint
Als de race daarna wederom wordt hervat, met nog zeven ronden tot de vlag, is daar plots nóg een klapband. Het is – hoe kan het ook anders – de linkerachterband van Sergio Pérez, die het totaal daarmee op vier zet voor de race en vijf voor het gehele weekend. Aan de kop van het veld houdt Rosberg de race ondertussen onder controle, terwijl er achter hem flink wordt geknokt. Webber werkt zich van de vijfde naar de tweede plaats op door Ricciardo en Sutil te verschalken en zich vervolgens in Copse langs Räikkönen te worstelen, en Alonso komtt – nadat hij tussendoor ook met Hamilton heeft afgerekend – ook naar voren. Met nog twee ronden te gaan vliegt Webber vervolgens naar Rosberg toe, maar de race blijkt te kort voor een serieuze inhaalpoging. Rosberg pakt daardoor zijn tweede zege van het jaar, voor Webber en Alonso, waarbij laatstgenoemde goede zaken doet voor het kampioenschap. P4 is er voor Hamilton, voor Räikkönen, die ongetwijfeld had gehoopt meer te profiteren van het uitvallen van titelrivaal Vettel. Massa eindigt ondanks zijn klapband toch nog als zesde, voor Sutil, Ricciardo en Di Resta. Nico Hülkenberg pakt het laatste puntje.
Gerelateerd nieuws
Video
Hamilton herenigd met bekroonde Mercedes-bolides: ‘Goede herinneringen’
10 december 2024 17:30 - Nieuws
Titelstrijd werpt zijn vruchten af: Norris-tribune op Silverstone nu al uitverkocht
25 september 2024 19:00 - Nieuws
Max Verstappen had ernstige zichtproblemen na crash met Hamilton in 2021
11 juli 2024 19:16 - Nieuws