Volgens teamgenoot Lewis Hamilton is hij met een zilveren lepel in zijn mond geboren en als een prinsje opgegroeid in Monaco. Vandaag was ‘prins’ Nico Rosberg in ieder geval de baas in het vorstendom en verzilverde hij zijn controversiële poleposition.

Rosberg wist gisteren van de prins geen kwaad na zijn veelbesproken ‘fout’ in de kwalificatie, waarmee hij voor gele vlaggen zorgde en Hamilton de kans ontnam een laatste gooi te doen poleposition af te nemen van de op dat moment als eerste geklasseerde Rosberg.

Hamilton dacht er ogenschijnlijk echter het zijne van, accepteerde de excuses van zijn teamgenoot niet en bezigde oorlogstaal in de aanloop naar de race, maar het verwachte drama in het theater in de straten van Monte Carlo bleef uit.

Bij de start behoudt Rosberg namelijk de leiding en die staat hij niet meer af. Hamilton zet hem – zeker in de eerste helft van de race – onder druk, maar het gat schommelt wat heen en weer rond de één tot twee tellen en tot een serieuze inhaalpoging komt het niet.

Dit komt ook omdat Hamilton op het eind terug begint te vallen doordat hij ‘iets’ in z’n oog heeft, waardoor Red Bull-rijder Daniel Ricciardo nog angstvallig dichtbij komt, maar Hamilton weet P2 met succes te verdedigen en dus wordt Ricciardo derde.

Spanning
Ondanks dat het duel om de zege niet spannend is, heeft de Grand Prix van Monaco verder alles: crashes, (mislukte) inhaalacties, safety cars, straffen en een uitslag die op het moment van schrijven nog onder voorbehoud is.

In de eerste ronde is het al raak, als Jenson Button Sergio Pérez in de rondte tikt bij het uitkomen van Mirabeau. Pérez spint in de rondte, blokkeert de baan en dat betekent een safety car. Kort na de hervatting in ronde vier is er gelijk weer een uitvaller: Sebastian Vettel, tot dat moment derde, heeft geen power meer en valt terug en een aantal rondjes later ook definitief uit.

In het achterveld ontpopt Sauber-coureur Adrian Sutil zich tot een straatvechter met – net als vorig jaar – knappe inhaalacties in Loews en bij het uitkomen van de tunnel. In ronde 25 stokt de opmars van de Duitser echter, als hij bij de chicane de baan af knalt. De brokstukken liggen overal en dus moet de safety car weer de baan op zodat deze schoongebezemd kan worden.

Frustratie
Tijdens de stops onder de safety car behoudt Rosberg de leiding en komt de frustratie van Hamilton naar voren. “Waarom zijn we niet een rondje eerder gestopt!?”, moppert hij over de radio, wetende dat hij door dat te doen de leiding had kunnen pakken.

Na wat verder gemopper, gaat de race verder en Hamilton weer in de achtervolging. Een echt gevecht wordt het nog altijd niet, maar achter de Mercedessen knokken de jongens in het midden- en achterveld er flink op los.

Ook voor Hamilton wordt het echter nog spannend, want hij krijgt last van zijn oog – waar iets in zit – maar ondanks dat Ricciardo steeds dichterbij komt blijft de Brit zijn vizier op Rosberg richten: “Het boeit me niet hoeveel Ricciardo achter me zit, ik wil weten wat mijn achterstand op Nico is!”, briest Hamilton naar Mercedes, nadat hij duidelijk niet het juiste antwoord kreeg op een eerder verzoek.

Puntenpakkers
Uiteindelijk finisht Hamilon nog maar net voor Ricciardo, met Fernando Alonso daar achter op P4 en Nico Hülkenberg als vijfde. Vanaf P6 worden de posities in de laatste ronden aardig opgeschud door het geknok tussen Kimi Räikkönen, de McLarens en Williamsen.

Räikkönen zorgt voor spanning op het eind door in Loews een te opportunistische inhaalactie op Kevin Magnussen te proberen. Ze komen daardoor stil te staan, maar kunnen na wat heen-en-weer-steken verder. Wel verliezen de Fin en de Deen daardoor posities.

Hierdoor gaat Jenson Button uiteindelijk naar P6, is de zevende plek er voor Felipe Massa en komt Jules Bianchi als achtste over de streep voor Marussia, al moet hij nog een plekje inleveren vanwege een tijdstraf en wordt Romain Grosjean dus daadwerkelijk achtste.

Met de negende plaats pakt Bianchi echter alsnog de eerste punten ooit voor Marussia, terwijl Magnussen toch het laatste puntje meepakt. Wel is het zo dat er nog aardig wat incidenten onderzocht worden door de wedstrijdleiding en er nog meer kan veranderen.