Mark Webber heeft in Hongarije voor de vierde keer dit jaar een race op zijn naam geschreven. Fernando Alonso eindigde als tweede, Sebastian Vettel werd derde.

De ongeschreven regel dat de start het verschil maakt op de Hungaroring leek vandaag grotendeels bewaarheid te worden, totdat een safetycar-periode – inclusief de daarbij behorende chaos – het één en ander deed om de volgorde door elkaar te husselen.

Aanvankelijk waren alle ogen nog op de aanloop naar de eerste bocht gericht. Hoewel pole position-man Vettel een aardige start had, kwam de als derde vertrokken Alonso net wat beter uit de startblokken. De Spanjaard pakte de tweede plaats af van Webber en stak zijn Ferrari zelfs even voorbij Vettel, maar omdat die aan de binnenkant zat, kwam hij toch gewoon als koploper weer uit de eerste bocht.

Vettel sloeg daarna al snel een gat naar zijn achtervolgers. De Duitser liep per ronde ongeveer een seconde uit op Alonso, die de RB6 van Webber nauw in de gaten hield in zijn spiegels.

Achter het vechtende drietal volgde Felipe Massa als vierde, met daar achter Lewis Hamilton en Vitaly Petrov. De Rus had de Engelsman bij de start nog te grazen genomen, maar Hamilton stelde een ronde later orde op zaken door de Renault-coureur zonder veel moeite te passeren.

Vanaf plaats zesde vormde zich een treintje dat geleid werd door Nico Rosberg en Robert Kubica. Achtereenvolgens sloten Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg, Pedro De la Rosa, Adrian Sutil en Michael Schumacher zich bij deze heren aan.

Ook Jenson Button, die slecht van start was gegaan, en Kamui Kobayashi waren bezig het gat te dichten naar dit groepje, maar in ronde vijftien werd alles op zijn kop gegooid.

Omdat er een onderdeel (vermoedelijk een stuk van de voorvleugel van Vitantonio Liuzzi's Force India) op de baan lag, kwam de safetycar naar buiten, hetgeen uiteraard voor de bijbehorende chaos zorgde.

Vettel, die al zijn goede werk hierdoor teniet zag gedaan, reed bijvoorbeeld al door de laatste bocht heen, maar wist de pitstraat alsnog net te halen door vol in de remmen te gaan en zijn auto hard over de kerbstones te sturen.

En als de leider het al moeilijk heeft, gaat het verder terug in het veld vaak nog moeilijker. Bij Mercedes ging het bijvoorbeeld faliekant mis. Rosberg, die keurig zesde lag, werd na zijn stop weer op pad gestuurd met een linkerachterwiel dat niet goed bevestigd was en er al in de pitstraat afliep. Op drie wielen kon Rosberg uiteraard niet verder en dus kon hij niets anders doen dan zijn Mercedes parkeren.

Ook bij Renault en Force India liep het in het honderd. Renault stuurde Kubica weg op het moment dat Sutil aan kwam rijden, waardoor beide auto's hard met elkaar in aanraking kwamen. Voor Sutil betekende dit het einde van de race, Kubica verloor veel tijd, kreeg een drive-through opgelegd en viel niet veel later daarna uit.

Uiteraard waren er ook rijders die profiteerden van de safetycar-fase. Zo ging Hamilton door een goed getimede stop voorbij aan Massa en stootte Button, die eerder al gestopt was, door naar de negende plaats. Ook Kobayashi haalde – net als eerder in Valencia – veel voordeel uit de neutralisatie: hij glipte stiekem naar de tiende plaats.

Ondanks deze drukte was er ook een prominente deelnemer die de pitstraat niet opzocht: Red Bull riep Webber namelijk niet naar binnen, en hoewel hij hierdoor aan kop lag, was hij theoretisch gezien in het nadeel, want hij zou later nog moeten stoppen.

Toen de safetycar weer naar binnen ging had Webber aldus één duidelijk doel: een zo groot mogelijk gat slaan naar de rest om een buffer op te bouwen die groot genoeg was om een stop te maken. Webber kreeg hierbij hulp van teammakker Vettel. De Duitser, die op dat moment tweede lag, liet een gat vallen naar de koploper, maar was hierbij iets te enthousiast. De FIA oordeelde een aantal ronden namelijk dat Vettel teveel afstand had genomen, hetgeen niet reglementair is, en legde hem als gevolg een drive-through penalty op.

Vettel kwam na zijn drive-through als derde weer naar buiten, achter de op de twee plaats rondrijdende Alonso en koploper Webber, die erin was geslaagd een gat te slaan dat groot genoeg was om zijn leidende positie te behouden.

Webber bleef vervolgens aan kop. Vettel, getergd, reed op en soms bijna over het randje, maar slaagde er niet in Alonso te pakken. Plaats vier was inmiddels een prooi voor Massa, want Hamilton moest eerder in de race opgeven met een versnellingsbakprobleem.

De vijfde plek ging naar Petrov, die een sterke race reed en zijn beste resultaat van het seizoen boekte. Nico Hülkenberg kwam als zesde over de streep, gevolgd door Pedro de la Rosa, die zijn eerste punten van het jaar binnensleepte.

Regerend wereldkampioen Jenson Button kon, na zijn slechte kwalificatie, niet heel veel uitrichten. Na als elfde gestart te zijn, kwam hij tijdens de race niet verder dan een uiteindelijke achtste plaats.

Op de negende plek zien we Kobayashi terug, die zich vanaf het eind van de grid op indrukwekkende wijze naar voren wist te werken.

Het laatste puntje is voor Barrichello, maar hij kreeg dit zeker niet cadeau. De Braziliaan vocht een fel duel uit met oud-teamgenoot Schumacher, die zijn verlies maar moeilijk kon nemen en Barrichello bijna de muur in drukte. Dat Schumacher zich niet zonder slag of stoot gewonnen geeft is hiermee wel bewezen, maar de FIA gaat dit voorval nog onderzoeken dus het is mogelijk dat de actie van de Duitser nog een staartje krijgt.