De derde plaatsen in Spanje en Monaco waren goede resultaten voor Red Bull, maar het team maakt zich nu op voor drie op papier lastigere Grands Prix.

Canada, Azerbeidjzan, Oostenrijk, zo ziet het reisschema van de Formule 1 er voor de komende anderhalve maand uit.

De circuits die daarbij worden aangedaan, het Circuit Gilles Villeneuve, Baku City Circuit en ook de eigen Red Bull Ring, zijn echter banen die Red Bull op papier niet goed liggen. Dit omdat ze gekenmerkt worden door flinke rechte stukken en er een hoofdrol is weggelegd voor motorvermogen.

Horner weet dat de volgende drie circuits Red Bull vermoedelijk niet goed liggen.

Dat erkent teambaas Christian Horner althans in gesprek met Motorsport-Total. “Het zijn totaal andere circuits dan in Spanje en Monaco en dat is waarom ik bezorgd ben. Op Monza na zijn dit namelijk de drie meest uitdagende banen voor ons.”

Wat de motor betreft zit Red Bull namelijk in de wachtkamer, hopende dat leverancier Renault haar V6 sterker weet te maken. Dat gezegd hebbende, gaat het volgens Horner wel de goede kant op met Red Bulls RB13-chassis. “We begrijpen de auto inmiddels beter en kunnen het potentieel beter benutten, waardoor we er meer snelheid uit halen.”

Red Bull-coureur Max Verstappen vertelt Motorsport-Total op zijn beurt dat Monaco geen heel representatief algemeen beeld heeft gegeven van waar Red Bull staat. “Door de aard van dat circuit zit het veld daar sowieso dicht bij elkaar.”

Het maakt de opbrengst van de updates die Red Bull ook in Monaco weer bracht – nadat daarvoor in Spanje al een omvangrijke upgrade werd geïntroduceerd – ‘lastig te evalueren’, volgens Verstappen. De RB13 komt volgens de Nederlander nog altijd downforce en mechanische grip te kort, maar het is niet allemaal slecht nieuws: “We zijn nog niet het snelst, maar staan niet ver achter.”