‘Red Bull maakt gebruik van mini-KERS-systeem’
Formule1
Het dominante Red Bull maakte tijdens de kwalificatie geen gebruik van KERS. Dat roept meer vragen op dan antwoorden. Het gerucht gaat dat het team KERS alleen bij de start wil gebruiken.
Sebastian Vettel vertelde tijdens de persconferentie na de kwalificatie in Melbourne dat zijn KERS-systeem ‘niet opgeladen’ was, terwijl Mark Webber een andere uitleg gaf. “We maakten er geen gebruik van om tactische redenen die we intern houden.”
Sindsdien is het KERS-systeem van Red Bull hét gespreksonderwerp in de paddock. Een van de geopperde suggesties, journalist James Allen was op zijn blog de eerste, is dat de Red Bull-rijders alleen over KERS beschikken om bij de start snel weg te komen.
KERS is van groot belang bij de start. Het verschil tussen een auto met of zonder KERS kan op het rechte stuk zo’n zeven meter bedragen. Geheel zonder KERS rijden zou Red Bull kwetsbaar maken kort na de start van Grands Prix.
Een mini-KERS-systeem dat puur bedoeld is om bij de start te gebruiken biedt voordelen ten opzichte van een volledig systeem. Red Bull kan een kleine batterij gebruiken die bij lange na geen twintig kilo weegt en de rivalen wel in hun auto hebben ingebouwd. De batterijen zijn zo groot omdat ze vaak en snel moeten worden opgeladen.
Naar verluidt zou er inmiddels een andere renstal aan een soortgelijk KERS-systeem werken. Ook zou het nog zo kunnen zijn dat Red Bull later in het seizoen alsnog overstapt op een volwaardige variant van KERS. Dit zou namelijk een voordeel van zo’n vier tienden per ronde opleveren.
Teambaas Christian Horner weigerde meer informatie prijs te geven. “Ik ga nu echt niet vertellen wat iedereen zo graag wil weten. Kijk morgen maar naar de televisie”, vertelt hij in gesprek met Autosport.com. “Achter alles dat we doen zit een goede reden, dat weet ik wel.”