Het team van Red Bull moet het motormanagement van haar RB8-bolides nog voor de Grand Prix van Hongarije aanpassen, aangezien de FIA de regels daaromtrent gaat herdefiniëren. Dat bericht Autosport.

Afgelopen zondagochtend bracht de FIA naar buiten dat de engine mapping van de beide Red Bulls in strijd is met de geest van het technische reglement, aangezien de Renault-krachtbronnen zo zijn afgesteld dat de hoeveelheid koppel die ze bij bepaalde snelheden leveren niet in direct verband staat met het toerental waarop de motoren dan draaien.

Volgens de FIA wijst dit erop dat Red Bull haar motoren speciaal heeft afgesteld om wielspin te beperken en zo als een soort tractiecontrole te dienen, terwijl ze volgens de FIA daarnaast ook de diffusor nog eens aanblazen, hetgeen allebei in strijd is met het technische reglement.

In Duitsland kroop Red Bull na onderzoek van de wedstrijdleiding echter door het oog van de naald en kwam het team er zonder straf vanaf omdat de wedstrijdleiding concludeerde dat Red Bull volgens de exacte bewoordingen van het technische reglement niets illegaals had gedaan, ook al strookten de uitvindingen van het team niet met de geest van het technische reglement.

In reactie daarop heeft de FIA nu besloten het technische reglement aan te passen, zo bericht Autosport. Volgens de Britse publicatie gaat de internationale autosportbond de regels omtrent het motormanagement namelijk opnieuw opstellen en formuleren, waardoor de motorconfiguratie waarmee Red Bull in Duitsland in de kwalificatie en race rondreed niet meer legaal zal zijn.

Verwacht wordt echter dat Red Bull niet veel moeite zal hebben haar bolides aan te passen, aangezien het simpelweg de engine maps kan gebruiken die het eerder in het jaar heeft gebruikt en die toen geen vragen opriepen. De Grand Prix van Duitsland was namelijk het enige raceweekend waarin de afwijkende motorinstellingen werden aangetroffen op de auto’s van het Engels-Oostenrijkse team.