Daniel Ricciardo hoeft ogenschijnlijk niet te vrezen voor een gridstraf wegens een motorwissel in Canada. De MGU-K die hem onderweg naar de zege in Monaco problemen bezorgde, is niet definitief defect.

Dat vertelt Red Bull-kopstuk Helmut Marko aan Auto, Motor und Sport. Motorleverancier Renault heeft namelijk vastgesteld dat een montagefout voor de problemen in Monaco zou hebben gezorgd. De MGU-K zelf zou verder niet stuk zijn.

Goed nieuws dus, want Ricciardo reed in het Prinsdom al met zijn tweede MGU-K van het jaar en van dat component zijn er dit seizoen maar twee straffeloos te gebruiken. Is er een derde nodig, dan volgt een gridstraf.

Ricciardo en Marko.

“Zoals het er nu uitziet, hoeven we echter niet voor gridstraffen te vrezen”, doelt hij op Canada. Voor later in het seizoen is het volgens Marko echter onvermijdelijk dat er wel een derde exemplaar nodig is, zoals Ricciardo’s teamgenoot Max Verstappen dat al heeft.

Bij Verstappen werd na zijn crash in de derde training immers een aantal motoronderdelen vervangen, waaronder de MGU-K. Dat betekent dat hij deze nu in de pool heeft zitten voor later in het jaar.

Kansen in Canada
Voor Canada ziet Marko verder goede kansen voor Red Bull, dat er volgens hem vanwege de goede tractie van de RB14 minder pijn moet hebben van het gebrek aan motorvermogen van de Renault-V6 achterin.

“In tegendeel tot de Mercedes is onze auto goed in het verkeer”, vervolgt de Oostenrijker. “Zelfs als we er na de start niet vooraan liggen, kunnen we anderen dus goed volgen. Dat biedt tactische mogelijkheden, ook omdat wij beter met de banden omspringen dan de rest.”