De Red Bull RB6 staat te boek als de snelste auto van het veld. Toch schiet de auto juist op topsnelheid tekort en vreest het team de lange rechte stukken in Monza.

Red Bull steekt vooral in de bochten boven de concurrentie uit. Technisch directeur Adrian Newey en zijn ontwerpteam weten buitengewoon veel downforce te genereren, onder meer dankzij de inmiddels befaamde geblazen diffusor.

Op rechte stukken is de Red Bull echter minder superieur. De Renault-motor heeft minder vermogen dan bijvoorbeeld de krachtbron van Mercedes. Daarnaast halen ze minder voordeel uit de F-duct dan bijvoorbeeld McLaren. Al is het nog de vraag welke teams van dit systeem in Monza gebruikmaken.

Sebastian Vettel bewaart goede herinneringen aan het circuit. Hij behaalde er zijn eerste poleposition en overwinning. “Vanwege de hoge snelheden en lage downforce is het een van de meest uitdagende circuits. Sleutelfactoren zijn weinig weerstand en goede stabiliteit bij het remmen. We blijven strijden tot het uiterste, maar het zal geen eenvoudig weekend worden.”

Mark Webber beaamt dat. “Toch denk ik dat we het best goed kunnen doen”, aldus de Australiër. “We hebben waarschijnlijk wel wat meer concurrentie. Naast Ferrari, McLaren en Renault kan mogelijk ook Force India meedoen om de topklasseringen.”