Red Bull en Aston Martin worden technische partners. Ze gaan samen een ‘hypercar’ ontwerpen en Red Bull gaat met Aston Martin-logo’s op de auto racen.

De Aston Martin-naam keert zo terug in de Formule 1, de koningsklasse van de autosport waar het in 1960 voor het laatst zelf actief in was. Als ’technische partner’ van Red Bull gaat Aston Martin dus een hypercar ontwerpen, een sportwagen die naar de codenaam AM-RB 001 luistert en mede wordt ontworpen door Red Bulls technisch directeur Adrian Newey en andere technische toppers van Red Bull Racing en Red Bull Advanced Technologies.

“Het is altijd één van mijn doelen geweest een supercar te ontwerpen, dus om nu de kans te krijgen dit samen met Aston Martin te doen is enorm spannend”, vertelt Newey, die verder benadrukt dat er natuurlijk ook een overdracht van Formule 1-technologie naar de Aston Martin-sportauto zal zijn.

Namens Red Bull laat teambaas Christian Horner verder weten er alle vertrouwen in te hebben dat de samenwerking succesvol zal worden, terwijl het hem goed doet dat de ‘iconische Aston Martin-naam’ en het bijbehorende logo terugkeren in de Formule 1.

Aston Martin ceo Andy Palmer vertelt op zijn beurt nog blij te zijn met de branding-mogelijkheden van de deal. “De Formule 1 is het ultieme globale platform om te gebruiken om ons merk verder te profileren. Daarnaast gaan we met Red Bull dus een geweldige sportauto ontwikkelen, terwijl we met deze deal verder onderstrepen dat Aston Martin weer echt om racen draait.”

Geen Force India
Aston Martin probeerde medio 2015 al eerder een deal met Red Bull te sluiten, die toen mogelijk gepaard zou gaan met Mercedes-klantenmotoren. Die overeenkomst kwam niet van de grond, waarna Aston Martin zich op Force India richtte. Er is toen gesproken over een commerciële overeenkomst om (titel)sponsor of zelfs naamgever van dat team te worden, maar ook dat kwam niet rond. Nu is Aston Martin dus toch nog voor Red Bull gegaan.