De Red Bull RB9 was zó dominant in Singapore, dat er gelijk werd gedacht dat de auto niet aan het technische reglement voldoet. De RB9 is echter volkomen legaal: Red Bull heeft gewoon een hele slimme manier bedacht om de zo waardevolle geblazen diffusor na te bootsen.

Na de door Sebastian Vettel zeer dominant gewonnen Grand Prix van Singapore staken er verhalen de kop op dat Red Bull een vorm van tractiecontrole zou gebruiken, wat verboden is. “Klinkklare onzin”, luidt Red Bull-adviseur Helmut Marko’s duidelijke reactie daarop in Bild. “Zulke lariekoek heb ik nog nooit gehoord.”

Hoewel de reactie van Marko voorspelbaar is, wordt deze gestaafd door het onderzoek dat de FIA na afloop van de race in Singapore deed naar Vettels bolide, de RB9. “Jo Bauer, het hoofd van de technische keuringscommissie van de FIA, heeft vastgesteld dat er niets onreglementair is aan de auto”, vertelt FIA-kopstuk Charlie Whiting aan datzelfde Bild. “De RB9 is volkomen legaal.”

Voorsprong
Het Italiaanse Autosprint en Duitse Auto, Motor und Sport hebben een andere verklaring dan tractiecontrole voor Vettels dominate optreden in Singapore: engine mapping, het ‘spelen’ met de instellingen van de motorsoftware.

Volgens Autosprint is Red Bull er door engine mapping in geslaagd het effect van de – na 2011 in de ban gedane – geblazen diffusor na te bootsen, hetgeen extra downforce en tractie oplevert.

Auto, Motor und Sport bericht eveneens dat Red Bull het effect van de door uitlaatgassen aangeblazen diffusor heeft weten te imiteren, hetgeen Red Bull volgens de Duitse publicatie doet door de motor tijdens het schakelen tussen versnellingen telkens kort op vier in plaats van acht cilinders te laten lopen, waarbij er een ‘grotere verbranding’ plaatsvindt dan als de motor op acht cilinders loopt.

Red Bull zou de extra uitlaatgassen die dit oplevert gebruiken om behalve de diffusor ook de achterbanden continu ‘aan te blazen’, zodat deze – aangezien ze ‘onder druk’ staan – meer grip en tractie geven.

Een verder bijkomend voordeel van de door Auto, Motor und Sport aangehaalde ‘vier cilinder-modus’ is dat de output van de motor in deze stand naar verluidt beter te reguleren valt, wat ook voor meer tractie zorgt. Tot slot spelen ook de korte versnellingsbakratio’s mee.

Vettel
Dat Sebastian Vettel al deze foefjes kan uitbuiten en de RB9 tot een zo dominante auto weet te maken, terwijl teamgenoot Mark Webber dat in een identieke auto niet kan, komt volgens Auto, Motor und Sport omdat Vettel zijn rijstijl er perfect op heeft aangepast.

De Duitser zou daarnaast voor elke race dagenlang in de simulator zitten. Dit omdat er een zeer precieze manier van rijden is vereist die op elk circuit weer anders is, aangezien de motor voor elke baan op een andere manier afgesteld dient te worden