Het Italiaanse Autosprint en Duitse Auto, Motor und Sport hebben een andere verklaring dan tractiecontrole voor Vettels dominate optreden in Singapore: engine mapping, het ‘spelen’ met de instellingen van de motorsoftware. Volgens Autosprint is Red Bull er door engine mapping in geslaagd het effect van de – na 2011 in de ban gedane – geblazen diffusor na te bootsen, hetgeen extra downforce en tractie oplevert. Auto, Motor und Sport bericht eveneens dat Red Bull het effect van de door uitlaatgassen aangeblazen diffusor heeft weten te imiteren, hetgeen Red Bull volgens de Duitse publicatie doet door de motor tijdens het schakelen tussen versnellingen telkens kort op vier in plaats van acht cilinders te laten lopen, waarbij er een ‘grotere verbranding’ plaatsvindt dan als de motor op acht cilinders loopt. Red Bull zou de extra uitlaatgassen die dit oplevert gebruiken om behalve de diffusor ook de achterbanden continu ‘aan te blazen’, zodat deze – aangezien ze ‘onder druk’ staan – meer grip en tractie geven. Een verder bijkomend voordeel van de door Auto, Motor und Sport aangehaalde ‘vier cilinder-modus’ is dat de output van de motor in deze stand naar verluidt beter te reguleren valt, wat ook voor meer tractie zorgt. Tot slot spelen ook de korte versnellingsbakratio’s mee. Vettel
Dat Sebastian Vettel al deze foefjes kan uitbuiten en de RB9 tot een zo dominante auto weet te maken, terwijl teamgenoot Mark Webber dat in een identieke auto niet kan, komt volgens Auto, Motor und Sport omdat Vettel zijn rijstijl er perfect op heeft aangepast. De Duitser zou daarnaast voor elke race dagenlang in de simulator zitten. Dit omdat er een zeer precieze manier van rijden is vereist die op elk circuit weer anders is, aangezien de motor voor elke baan op een andere manier afgesteld dient te worden