Red Bull-teambaas Christian Horner wil opheldering over de regels omtrent het gebruik van DRS als er gele vlaggen uithangen, aangezien hij vindt dat de regels afgelopen weekend niet goed zijn toegepast.

Mercedes-coureur Michael Schumacher reed in de slotfase van de race in Valencia op de derde plaats, met Red Bull-rijder Mark Webber vlak achter zich. Met nog twee ronden te gaan reden Pastor Maldonado en Lewis Hamilton zo om en nabij de DRS-zone echter tegen elkaar aan, met als gevolg dat er gele vlaggen werden uitgehangen op dat deel van de baan.

Tot ontsteltenis van Webber en Red Bull zette Schumacher zijn achtervleugel toch open toen hij door de DSR-zone reed. Iets wat Webber, die in de achtervolging was en sneller leek te zijn, niet deed, omdat zijn teamgenoot Sebastian Vettel een paar races eerder – tijdens de Grand Prix van Spanje in Barcelona – nog met een doorrijstraf werd bestraft voor het gebruiken van DRS terwijl er gele vlaggen uithingen.

Na afloop van de Grand Prix diende Red Bull dan ook een protest in tegen Schumacher, omdat het vond dat hij de regels had overtreden. het protest werd echter verworpen door de wedstrijdleiding, want uit de data van het team van Mercedes bleek dat Schumacher zijn vleugel weliswaar had opengezet, maar hij alsnog voldoende – en zelfs meer dan Webber – had afgeremd vanwege de gele vlag-situatie.

Drie dagen na de race zit het vooral Red Bull-teambaas Horner echter nog altijd dwars, zo vertelt hij aan het Oostenrijkste Servus TV, een zender die eigendom is van Red Bull: “Naar aanleiding van de straf die Sebastian in Barcelona kreeg, hebben we met z’n allen om de tafel gezeten en afgesproken dat DRS en KERS niet gebruikt mogen worden als er gele vlaggen uithangen, dus het verbaast me dat Schumacher wel DRS heeft gebruikt en er zonder straf vanaf is gekomen.”

“Het is wel zo dat Schumacher aantoonbaar langzamer was onder de gele vlaggen, maar als in de regels staat dat je in zo’n situatie geen DRS mag gebruiken, dan lijkt het me toch duidelijk wat er wel en niet mag.”

Red Bull stoort zich er verder aan dat de wedstrijdleiding stelde dat het DRS-gebruik van de onbestrafte Schumacher en de eerder dit jaar wel bestrafte Vettel niet met elkaar te vergelijken is. “Ik denk dat hieruit blijkt dat  zij de regel anders interpreteren dan wij dat doen, dus het lijkt me slim als we het hier in Silverstone met z’n allen over hebben en dat de regel verduidelijkt wordt.”

Waar Horner in zijn relaas echter aan voorbijgaat, is dat Vettel in Barcelona prompt een beste sectortijd reed door zijn DRS gebruik. In de vijf ronden daarvoor kon Vettel het systeem namelijk niet gebruiken omdat hij niet binnen één tel van de auto voor hem zat, maar in de ronde waarin hij de overtreding maakte dus wel en dat leverde – bedoeld of onbedoeld – gelijk winst op.

Red Bull-adviseur Gerhard Berger haalt tot slot ook nog een goed punt aan. Hoewel hij het met Horner eens is dat de regels niet consequent zijn toegepast, herinnert hij de teambaas er wel aan dat Webber vanwege de gele vlaggen ‘sowieso geen inhaalpoging op Schumacher had mogen ondernemen’ en het dus niet zo is dat hij nadeel heeft gehad van het DRS gebruik van de Mercedes-rijder.