Red Bull wil het contract met motorleverancier Renault graag verlengen. Volgens Autosport was een nieuwe deal dichtbij voordat de plannen om vanaf 2014 met 1,6-liter V6 turbo’s te gaan rijden werden bevestigd.

 

Hoewel de Renault-motor niet op alle fronten perfect is, met name de topsnelheid werd wel eens bekritiseerd, ziet Red Bull genoeg aanleiding om de samenwerking voort te zetten. “We willen graag betrokken zijn met een grote fabrikant en Renault is onze eerste keus”, aldus Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz.

Adviseur Helmut Marko vult aan: “We waren al in een vergevorderd stadium met de gesprekken voor een nieuwe overeenkomst vanaf 2013, ervan uitgaande dat we met 1,6-liter viercilinder turbomotoren gingen rijden.”

In de tussentijd werd echter besloten dat het nieuwe motorreglement wordt uitgesteld tot 2014 en dat er V6-motoren komen in plaats van de viercilinders. “De situatie is veranderd”, zegt Marko tegen Autosport. “Maar we hebben positieve signalen ontvangen van Renault over de V6 turbo. We moeten alleen de details invullen.”

Er was sprake van dat Red Bull zou overwegen een eigen motor te bouwen, met het Oostenrijkse AVL List als mogelijke partner. Volgens Mateschitz zou dat alleen aan de orde zijn als geen motorleverancier interesse zou hebben om krachtbronnen te leveren aan Red Bull.

Renault wil echter graag verder in de Formule 1. Naast Red Bull, Team Lotus en het Formule 1-team van Renault zelf, wil het zelfs een vierde team aan het bestand toevoegen. Williams is daarvoor een van de gegadigden. Volgens Autosport zou het zelfs een soort fabrieksteam kunnen worden. Ook Team Lotus komt hiervoor in aanmerking.