Het Renault Formule 1-team heeft Matthew Harman overgenomen van Mercedes. Harman was bij Mercedes de hoofdverantwoordelijke voor de integratie van het chassis en de krachtbron.

In het hybridetijdperk is de integratie van motor en chassis een belangrijk punt, waarbij het ook een voordeel is dat de samenwerking tussen de chassis- en motorafdeling bij een fabrieksteam zoals Renault sowieso al soepeler verloopt dan wanneer een klantenteam een eigen auto om de krachtbron heen moet ontwerpen.

Mercedes’ overmacht van de afgelopen jaren wordt ook deels toegeschreven aan de goede integratie van motor en chassis. Met de komst van Harman heeft Renault daarbij ogenschijnlijk een belangrijke slag geslagen en een echte expert op dit gebied aangetrokken, want tot voor kort was hij Mercedes’ head of powertrain integration and transmission design.

“We zijn er enorm blij mee iemand van Matthews kaliber te hebben kunnen halen”, zegt Renault-teambaas Cyril Abiteboul. Volgens Abiteboul heeft het bij Renault aan iemand als Harman geschort en kan hij het team zeker helpen. “Vooral wat betreft het inspelen op de ontwerpcyclus van toekomstige bolides, wat met de veranderingen die voor 2021 op til staan erg belangrijk is.”

Bij Renault gaat Harman als deputy chief designer aan de slag, onder ontwerpchef Martin Tolliday. Hij begint op 1 september bij het Franse fabrieksteam. Harman begon in 2001 bij Mercedes’ motorafdeling, toen het nog de fabriekspartner van McLaren was. Sinds 2011 werkte hij voor het eigen Mercedes Formule 1-fabrieksteam.