Renault heeft van zijn fouten geleerd en gaat een beter 2016 tegemoet. Dat stelt topman Rémi Taffin, volgens wie Renault in 2015 op drie vlakken de plank missloeg.

Over waar het in 2015 mis ging, kan director of operations Taffin duidelijk zijn in op de Renault F1-website. “We begonnen de wintertests met het gevoel dat we tussen de seizoenen door een grote stap hadden gezet. In sommige opzichten was dat ook zo, maar er waren drie grote problemen.”

“In de eerste plaats was er een behoorlijk betrouwbaarheidsprobleem met de zuigers van de motor, dat niet naar voren was gekomen tijdens onze eigen eerdere tests. Daarnaast leverde een electronisch onderdeel binnenin de krachtbron lange tijd problemen op, omdat we niet wisten wat er mis mee was.”

“Het laatste punt betreft de planning. We waren eigenlijk te laat met het vaststellen van welke motorspecificatie we mee zouden nemen naar de eerste race. Dat kwam omdat we er enorm op gebrand waren onze achterstand goed te maken, maar namen onze beslissingen eigenlijk te laat.”

“We hebben onszelf zo geen goede dienst bewezen”, erkent Taffin, die echter beklemtoont dat Renault veel heeft geleerd van deze verschillende problemen waar het mee te maken had: “Ik ben er dan ook zeker van dat deze problemen zich niet nogmaals zullen voordoen.”

Toen Renault de problemen met de betrouwbaarheid en driveability van haar 2015-motor halverwege het jaar op orde had, werd de aandacht wat performance betreft grotendeels naar 2016 verlegd. Voor 2016 gaat het verder ook nauwer samenwerken met Ilmor en andere partners, meldt Taffin.

“Met een duidelijker uitgestippeld pad, zouden we in 2016 dan ook meer aan de samenwerking met onze partners moeten hebben. Het plan voor komende winter is verder om een herhaling van de fouten van vorig jaar te voorkomen.”

“We weten nu al met welke specificatie we in maart naar Australië gaan en deze zal in januari, op tijd voor de wintertests, volledig getest zijn. Er zijn natuurlijk nog details die geregeld moeten worden, maar we staan er veel beter voor dan een jaar geleden.”

Renault gaat in 2016 weer een eigen fabrieksteam runnen, na eerder deze maand het team van Lotus over te hebben genomen. De Franse autofabrikant gaat daarnaast verder als motorleverancier van Red Bull, al worden de krachtbronnen van dat team omgedoopt tot TAG Heuers.