Renault overtreedt mogelijk de strenge Canadese tabakswet als het in Montréal aan de start verschijnt met de goud-zwarte kleurstelling die het heeft gepresenteerd.

De kleuren verwijzen naar de Lotus-auto’s uit de jaren zeventig en tachtig. Destijds werd Lotus gesponsord door sigarettenfabrikant John Player Special. Nu is Lotus zelf titelsponsor van Renault en hoewel er geen band meer is met JPS of moederbedrijf Imperial Tobacco worden de oude kleuren van stal gehaald.

Hoewel de tabaksproducent geen bezwaar heeft tegen de gratis publiciteit, waarschuwt het wel voor mogelijk nadelige gevolgen. “Ik vraag me af of ze zich bewust zijn van de Canadese wetgeving”, zegt een woordvoerder in de Globe And Mail.

De tabakswet in Canada stelt dat het niet is toegestaan ‘een takabsproduct te promoten met volledige of gedeeltelijke afbeeldingen van of verwijzingen naar het product, de verpakking of onderdelen van het merk.’

“Elke gelijkenis met een sigarettenverpakking is pertinent niet toegestaan. Als ik Lotus was, zou ik me zorgen maken”, aldus de zegsman van Imperial Tobacco. Dany Bahar, ceo van Group Lotus, stelt echter dat er absoluut geen sprake is van verkapte tabaksreclame en verwacht geen negatieve implicaties.

Health Canada wil zich niet direct uitlaten over de kwestie. "Inspecteurs moeten eerst volledig onderzoeken of er sprake is van overtreding van de tabakswet", aldus een woordvoerder. Hoewel de Canadese takabswet al sinds 1997 van kracht is, verschenen sindsdien al meer auto’s aan de start van de Grand Prix in Montréal met verwijzingen naar sigarettenreclame, zoals de BAR’s van 2006 in de kleuren van Lucky Strike en de Ferrari’s met de streepjescode op de plaats van Marlboro.