Jean Francois Caubet, de algemeen manager van Renault, denkt dat het nieuwe motorreglement voor 2013 kansen biedt aan zowel Renault als andere motorfabrikanten.

Caubet (rechts op de foto naast teameigenaar Gerard Lopez) nam namens Renault deel aan de vergaderingen die de FIA met de aan de Formule 1 verbonden motorleveranciers hield om tot een nieuw motorreglement voor 2013 overeen te komen.

In dat overleg werd afgesproken dat er vanaf 2013 met 1,6 liter viercilinder turbomotoren gereden gaat worden, en dat er veel nadruk komt te liggen op milieuvriendelijke innovaties, hetgeen Caubet zeer tevreden stemt: "De regels die in 2013 ingaan effenen het speelveld en gooien de strijd weer helemaal open", zegt hij tegenover Motorsport-Total.

"Het dossier van de FIA spreekt voor zich. De regels voor de kosten, het materiaal, het vermogen en het aantal motoren dat je mag gebruiken zijn heel strikt, maar op technologisch gebied beginnen we met een blanco vel papier en hebben we veel vrijheid. Als we dus met iets innovatiefs op de proppen komen, mogen we het doorvoeren. Het is dus aan onszelf om er het beste van te maken."

Volgens de Renault-topman zorgt het nieuwe reglement er verder voor dat er mogelijk nieuwe – of oude bekende – motorbouwers interesse in de Formule 1 krijgen. "Voor BMW is het nog te vroeg om terug te keren en Volkswagen twijfelt nog, maar er zijn positieve geluiden vanuit Japan te horen", stelt Caubet.

"Op zich heeft de interesse vanuit Japan me wel verbaasd, al denk ik dat ze vooral vanwege het meer gunstige kostenplaatje weer wat positiever tegenover de sport staan", besluit Caubet, die er volgens Motorsport-Total vooral op doelt dat Honda interesse heeft in een terugkeer.