Renault ontkent ‘geheime’ tabaksreclame
Renault-eigenaar Gérard Lopez heeft ontkend dat de in het zwart en goud uitgevoerde Renault R31 op een verborgen manier reclame maakt voor sigarettenmerk JPS.
De Renault R31 verwijst met de nieuwe kleurstelling terug naar de Lotus-bolides waar titelsponsor Lotus in de jaren zeventig en tachtig in de Formule 1 mee actief was, maar doet zodoende ook denken aan sigarettenmerk John Player Special, dat destijds hoofdsponsor was van Lotus.
Een gevolg hiervan is dat de kleurstelling mogelijk in strijd is met de strenge Canadese anti-tabakswet, waarin 'het gedeeltelijk afbeelden of verwijzen naar tabaksproducten' niet is toegestaan.
De Canadese gezondheidsdienst overweegt dan ook onderzoek naar het uiterlijk van de nieuwe Renault te doen om te kijken of dit door de beugel kan of dat er eventueel maatregelen getroffen moeten worden, maar eigenaar Lopez maakt zich geen zorgen: "Het is heel simpel: we hebben geen relatie met welk sigarettenmerk dan ook", zegt hij tegen The Independer.
"Zelfs als we dat wel hadden, dan is er alsnog ook een ander team dat eveneens een kleurstelling voert die erg aan een bepaald sigarettenmerk doet denken", verwijst Lopez naar de net zo controversiële manier waarop Ferrari haar band met sigarettenfabrikant Marlboro ook dit jaar weer op haar auto laat zien.
"We hebben echter totaal geen interesse om reclame te maken voor tabaksproducten, dus als iemand een probleem heeft me de kleuren van onze auto, is dat eigenlijk nogal onzinnig", stelt Lopez. "Wij hebben gewoon voor het zwart en goud gekozen omdat we iets stijlvols wilden."